E-handelsexperten varnar: “Många miljarder lämnade landet”

"Gör det tydligt att det är en svensk webbutik".

Tjänst från Ehandel: Bättre pris på leverantörsavtal för e-handlare. Läs mer här.

Betalföretaget Nets meddelar att svenska e-handlare förlorar miljarder till utlandet. Eller det är i alla fall miljarder som lämnar Sverige för att hamna i knät på utländska e-handlare.

Under 2020 handlade en av fem svenskar från utländska webbsidor en vanlig månad och många miljarder lämnade således landet. Att Amazon nu lanserats i Sverige gör också webbutikerna nervösa, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i samband med deras analys.

Annons

Under förra året sjönk e-handeln som helhet, men endast på grund av att området resor i princip försvann ur ekvationen. Svenskarna fortsatte dock att e-handla varor och enligt Nets kikade alltså många utomlands för sina produktinköp.

Det finns dock förstås fördelar med att e-handla mer lokalt och Nets tycker att svenska nätbutiker borde bli bättre på att lyfta dessa.

I det stora hela är det bra för både svenska webbutiker liksom landet som helhet ju fler svenskar som handlar ”lokalt”. Även ur hållbarhetssynpunkt kan det finnas fördelar, det måste webbutikerna bli bättre på att tydliggöra för konsumenterna, säger Patrik Müller.

Kina och USA minskar

Populära länder att e-handla ifrån ska vara Tyskland och Storbritannien, dit nära vara tredje svensk vänt sig för sina inköp. Nets pekar i samband med dessa länder ut nätbutikerna Zalando och Asos som starka aktörer.

Därefter följer Kina och USA med 17 respektive 16 procent. Handeln från både Kina och USA har dock minskat på senare år på grund av förändrade momsregler och avgifter, konstaterar betalbolaget.

Det som ska locka svenskarna utomlands är främst utbudet men också lägre priser.

Svenska webbutiker står sig bra i den nordiska konkurrensen men behöver nu anpassa sig och höja ambitionsnivån internationellt på grund av den ökade konkurrensen på hemmaplan. Det viktigaste är såklart att ge kunderna en överlägsen upplevelse vid köpet, men tydliggörande att man är svensk webbutik och framhäva den miljömässiga aspekten kan hjälpa. Och såklart att ge sig ut i världen och konkurrera globalt så som de flesta andra gör, säger Patrik Müller.

Siffrorna kommer ifrån Nets rapport Svensk E-handel 2020, som släpps i sin helhet den 17 mars.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!