E-handelsgiganten köper konkurrent för 20 miljarder

Växlar upp satsningen på importvaror.

De har golvat självaste Amazon, så till den milda grad att de lämnade landet. De har blivit en alltmer populär försäljningsplattform för svenska företag som vill etablera sig i Asien. Nu stärker Alibaba sin position ytterligare hemma i Kina och förvärvar e-handelsföretaget Kaola från gaminggiganten NetEase för en nätt summa pengar, upp emot 20 miljarder kronor.

Kaola är en av de största aktörerna som säljer importerade varor i Kina. Utbudet sträcker sig från hemelektronik till kläder och sportaccessoarer.

Annons
Annons

Med Kaola utvecklar vi vår importservice och upplevelse ytterligare för våra kinesiska kunder, säger Daniel Zhang, vd för Alibaba Group, i ett uttalande enligt CNBC.

Han säger också att e-handeln för importerade varor ännu är i ett ungt stadie och har enorm tillväxtpotential.

Nytt ledarskap

Alibaba meddelar att planen är att Kaola ska fortsätta att bedriva sin verksamhet med sitt nuvarande varumärke, men med nytt ledarskap vid rodret. Alvin Liu, import- och exportchef för Tmall, tar över vd-rollen i företaget.

Kina är en av världens största e-handelsmarknader och enligt eMarketers analys i juni kommer landets e-handel att omsätta runt 19 biljoner kronor under 2019. Det är ungefär tre gånger så mycket som USA:s motsvarighet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!