Search
Close this search box.
ANNONS

E-handelsjättarnas sajter får underkänt - experten “Förvånad”

John Ekman, digital optimizer
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Överraskande att det finns så många som inte har koll".

ANNONS

John Ekman är gammal i gemet och har sedan länge jobbat med konverteringsoptimering inom svensk e-handel. Han är bland annat grundare av byrån Conversionista. Nu har han kartlagt hur duktiga Sveriges största e-handlare är på att optimera sina nätbutiker.

Närmare bestämt så tog de vår lista över Sveriges 100 största e-handlare och så synade de dem mot etablerade best practices. Dessa best practices kommer utifrån AB-tester som genomförts. AB-tester som sedan lett till rekommendationer över hur man bör utforma olika saker i butikerna.

Över tid blir dessa rekommendationer ”best practices” och vi föreslår till nya kunder att det är ”just-do-its”. Eftersom vi sett en positiv effekt om och om igen, är det inget att fundera på – bara att göra, berättar John Ekman.

John tog därmed tre stycken av dessa, enligt honom klockrena rekommendationer, och undersökte hur Sveriges största e-handlare följer dem.

Det ju lite överraskande att när det är så etablerat och vedertaget att det fortfarande finns så många som inte har koll, säger han om undersökningsresultatet.

De ska ha valt två best practices på produktsidan, och en i kassan. Och varför dessa områden valdes ut är för att tester där har visat på bäst förbättringsmöjligheter.

Undersökningsresultatet såg ut såhär:

  • Hur man visar kupongfält i checkouten (28% bryter mot best practice)
  • Hur man väljer storlek (47% bryter mot best practice)
  • Felmeddelande vid storleksval (76% bryter mot best practice)

Jag tycker att jag allt oftare hör hur benhårt det är i e-handeln. Folk kämpar och sliter för att vrida på varje parameter för att få svarta siffror. ”Det är så optimerat – finns ingenting kvar att göra”, verkar vara en allmän uppfattning. Därför är jag förvånad över hur ofta vi stöter på e-handlare som i vår värld är så ”o-optimerade”, säger John Ekman.

Av de 100 undersökta e-handlarna så var det faktiskt bara fyra stycken som passerade testet fläckfritt. Nämligen Babyshop.se, Engelsons.se, Gudrunsjoden.com och Stronger.se.

Här kan du läsa mer om undersökningen och vad e-handlare då ofta missar.

Dela artikeln: