Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handelsjätten i kraftig expansion: “Kräver nya åtgärder”

Gustav Lundin, e-handelschef
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Jagar tillväxt på tre nya marknader.

ANNONS

I mitten av förra året så berättade vi att e-handlaren Outl1 rekryterat den unga e-handelstalangen Gustav Lundin, som då tog över rodret som e-handelschef. Samma år så tappade faktiskt bolaget i omsättning, från 640 till 540 miljoner kronor, men höll sig fortsatt lönsamma.

I år har det dock hänt en hel del, och det ska vara positiva nyheter enligt Gustav Lundin.

Vi har sedan innan sommaren expanderat till Norge, med Prisklok.no, och efter sommaren och under hösten expanderat till både Danmark och Finland, med Prisklok.dk samt Prisolo.fi, säger han till Ehandel.

Är expansionen för att nå ny omsättning?

Tuffare tider kräver nya åtgärder och att blicka framåt och se vad som finns runt hörnet. Både för att täcka upp där vi har tappat på vissa delar men även för att göra en långsiktig satsning för oss att ta oss an nya marknader och marknadsandelar. Vi kan vår grej väldigt bra och det är inget annat än logiskt att implementera samma strategi och metodik på nya marknader, säger Gustav Lundin.

Nu ska bolaget jobba hårt med att etablera sig på de nya marknaderna och därigenom skapa ytterligare tillväxt.

Vi har en bättre förutsättning nu för framgång än vad Outl1 hade när det en gång startade. Vi är ett etablerat bolag med fin försäljning och en sajt som är av hög standard.

Hur har det gått i år?

Vi har vänt och vridit en del på vår affär och har därefter hittat nya luckor och marknader att tjäna pengar på. Vi tror stenhårt på den skandinaviska marknaden och att vi kan bli en riktig utmanare för de som finns där.

“Inte en omöjlighet”

Vi frågade även Gustav Lundin om flera nya länder ligger på bordet eller om de som företag är nöjda för stunden.

Fortsatt expansion är inte en omöjlighet. Men samtidigt är det stora och tunga projekt att ta sig in på nya marknader. Att starta en butik är en grej, att sedan vara med och tävla och göra det med ett lönsamhetsperspektiv är ett annat. Vi tror att det är ett spännande år för oss där vi kommer på riktigt börja göra avtryck inom Skandinavien. Vi har hittills bara värmt upp dock med väldigt fina resultat och bra feedback från våra kunder utanför Sverige.

Man får dock inte glömma bort sin befintliga kundbas i jakten på tillväxt, meddelar han.

Parallellt med detta så ligger mycket fokus på att använda den kundbas vi har. Få dem till att fortsätta handla av oss och bli mer trogna till oss som butik, och använda vår redan existerande data för att skapa återkommande köp.

Dela artikeln: