Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handelsjätten Komplett går ifrån PostNord-exklusivitet

E-handelsjätten Komplett går ifrån PostNord-exklusivitet
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Vill ge kunderna större valfrihet i leveranserna.

ANNONS

Under förra året så meddelade den nordiska e-handelsjätten Komplett Group att de ingått en deal med PostNord, värd hundratals miljoner. PostNord har de senaste åren varit exklusiv fraktleverantör till Komplett och e-handlaren skrev alltså på ett nytt avtal om att låta det svensk-danska fraktbolaget ta hand om nätbutikens transporter.

LÄS ÄVEN: Komplett Group i ny stordeal värd hundratals miljoner

Nu meddelar dock Komplett att man "utökar leveransutbudet". E-handlaren har nämligen skrivit under ett nytt avtal med Bring om leveranser i hemlandet Norge. Det handlar alltså inte om några nordiska leveranser, vilka PostNord fortfarande står för. De norska kunderna kommer dock att få välja mellan Bring eller PostNord.

- Kunderna vill ha valfrihet över sin egen leverans, och kundvänliga leveransalternativ är avgörande för alla som bedriver näthandel. Dessutom gör avtalet oss bättre rustade att hantera den ökande volymen i antal paket, säger Kompletts vd Live Haukvik i ett pressmeddelande.

Bättre rustade för ökade volymer

När vi kontaktar Kompletts kommunikationsdirektör Ingebjørg Tollnes för att få veta mer om fraktexpansionen så trycker även hon på det faktum att två fraktbolag gör det enklare att hantera högsäsongen.

- Vi vill ge kunderna större valfrihet och, i synnerhet, vara bättre rustade för ökade volymer under högsäsong, säger Ingebjørg Tollnes.

En uppenbar fördel med två fraktbolag är också att antalet möjliga utlämningsställen förstås ökar. Live Haukvik ser även fram emot nya smidigare former av hemleverans, som båda fraktjättarna jobbar med just nu. Det ska även på sikt införas en ny returmetod där kunderna kan returnera saker via den egna brevlådan, som brevbäraren hämtar upp.

"Mycket bra dialog med PostNord"

Vi frågade dock Ingebjørg Tollnes om de på något sätt var missnöjda med PostNord, eller om de haft några problem med fraktbolaget. Men så ska inte vara fallet. 

- Vi har en mycket bra dialog med PostNord. De är precis som oss angelägna om att nöjda kunder och har en stor förståelse för att vi vill expandera vårt leveranserbjudande. Vi har ett bra och konstruktivt samarbete, svarar hon.

Dela artikeln: