Köpfesten: E-handelsjätten omsatte 372 miljarder kronor

På en dag.

Då var Singles Day över för i år. Den kinesiska e-handlaren Alibaba har nu summerat dagen och analytiker till trots så fortsatte givetvis köpfesten att växa.

LÄS ÄVEN: Alibabas makalösa miljardfest på Singles Day

Annons
Annons

Den totala tillväxten landade på 26 procent jämfört med i fjol och omsättningen nådde 268,4 miljarder yuan eller smått hisnande 371,7 miljarder kronor.

I dag visade vi världen hur framtiden för konsumtion ser ut för varumärken och konsumenter. Vi möter den växande efterfrågan från kinesiska konsumenter och hjälper dem att uppgradera sin livsstil, samtidigt som vi introducerar nya användare till vår digitala ekonomi från hela Kina och runt om i världen, sade Fan Jiang, vd för Alibabas marknadsplatser Taobao och Tmall.

Alibabas logistiknätverk Cainiao ska under Singles Day hanterat 1,3 miljarder order.

Analytiker räknade med en något lugnare Singles Day i år än i fjol, men tillväxten hamnade bara en procentenhet under fjolårets, då Alibaba såg dagen öka med 27 procent. Singles Day fortsätter alltså minst sagt att vara ett fenomen i Kina.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!