E-handelsjättens starka kvartal: Ökar och vänder till vinst

Fortsätter att satsa på internationella samarbeten.

Den kinesiska e-handelsjätten JD.com publicerar nu nya siffror för andra kvartalet i år. Sajten grundades 1998 och är i dag en av de största onlinemarknadsplatserna i Kina. De har sedan tidigare teamat upp med den amerikanska kedjan Walmart, som är delägare i företaget.

För andra kvartalet i år omsatte JD.com 21,9 miljarder dollar. Det var en ökning med 22,9 procent, jämfört med samma period för 2018. Samtidigt levererade e-handlaren ett nettoresultat på drygt 90 miljoner dollar, vilket kan jämföras med en förlust samma period förra året.

Annons
Annons

JD:s starka prestation för det andra kvartalet visar motståndskraften i vår affärsmodell i en mycket konkurrenskraftig bransch, säger Richard Liu, vd på JD.com.

Sist vi skrev om e-handelsjätten kunde vi berätta att de skulle satsa på färskvaror och hade investerat i ett eget växthus.

LÄS ÄVEN: JD.com ska odla färskvaror och sälja online

Internationella samarbeten

Sedan april i år ska 20 stycken internationella modemärken ha börjat sälja via JD.com:s marknadsplats. Bland andra det italienska klädmärket Prada, det franska märket Sandro och brittiska Mulberry. Enligt rapporten satsar JD.com också mycket på att skräddarsy produkter efter konsumenterna - detta med hjälp av den datainsamling som görs om deras kunder. Senast ska de ha samarbetat med matvaruproducenten Nestlé.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!