E-handelsparken fyller 5 år: ”Fattar inte riktigt hur det kunde lyckas”

Från e-handelsdröm till 100 bolag.

Året var 2015 och e-handel hade vuxit från något av en hobby för ett fåtal intressenter till ett segment som även de stora handelsaktörerna blev tvungna att förhålla sig till. Nya nätbutiker poppade upp i hög takt och många e-handlare visade upp starka tillväxtsiffror och storslagna expansionsplaner.

I det läget valde en trio i Helsingborg att slå ett slag för de små och nystartade e-handelsföretagen genom att öppna E-Commerce Park of Sweden, eller “parken” som den kort och gott kallas av de som har platsen som sin arbetsplats. Planen var enkel men ändå helt unik: Att skapa ett slags kontorshotell där e-handlare kunde utbyta tips och få hjälp med att växa. Utöver att man kunde hyra ett kontorsutrymme fanns möjligheten att vara med i e-handelsinkubatorn, en slags skola för nya e-handlare.

Annons

"Vi sade självsäkert att vi kommer att fylla huset"

Nu fyller parken fem år och vi bad de tre grundarna Dan Nilsson, Karsten Deppert och Amelie Lidén, att berätta om tiden som gått. Blev projektet vad de såg framför sig? Finns det en plats för e-handelsparken även i framtiden?

E-commerce Park har kommit en bra bit på vägen till det som jag såg framför mig. Det är så grymt med inkubatorn och att verkligen se hur vi hjälper bolag växa. Men vi har samtidigt mycket utveckling kvar till att bli Sveriges nav för e-handel, säger Karsten Deppert.

Dan Nilsson berättar om en intervju som tidningen Sydsvenskan gjorde när parken precis hade lämnat startgroparna.

Vi hade bara en hyresgäst då och han var inte på plats när journalisten kom på besök så det var verkligen ett luftslott i praktiken. Vi satt i ett dåligt upplyst mötesrum på ett våningsplan som ej var vårt. Anledningen som jag minns det var att möblerna i vårt egna mötesrum var ganska ofräscha och det saknades kanske ett ben här och var på stolarna, berättar han, och fortsätter:

Vi pratade om att få 100 bolag in på parken och göra en riktig skillnad. Jag vet inte om det var jag som inbillade mig eller det faktum att jag inte hade klippt eller rakat mig på ett helt år och såg inte ut eller agerade direkt som någon som utför stordåd. Kanske var det min inbillning men jag kände mycket skepsis från journalisten under intervjun. Vi sade självsäkert att vi kommer fylla huset om 4000 kvadratmeter inom ett par år och bli Sveriges centrum för e-handel.

"En otrolig bedrift"

Storslagna planer med andra ord, och Dan är nöjd med hur bra det har gått hittills.

Det fanns ingen tvekan just då om att det skulle gå, men i retrospekt fattar jag inte riktigt hur det kunde lyckas. Det är och var faktiskt en otrolig bedrift av oss alla att bygga en sådan svår sak utan att ha någonting från starten eller någon uttalad efterfrågan i lilla Helsingborg som tidigare aldrig haft e-handel som en del av sin USP.

Amelie Lidén minns att det från början fanns planer på att ha 4000 kvadratmeter kontor för både e-handlare och tjänsteleverantörer, samt att man skulle ha en lageryta på 10 000 kvadratmeter där man också skulle tillhandahålla en TPL-lösning.

Annons

Så blev det inte riktigt. Men det finns andra mål som parken lyckats bättre med.

Om vi tittar på de mjuka värdena har parken blivit precis vad jag såg framför mig. En plats där vi skapar förutsättningar för e-handlare och tjänsteleverantörer att byta kunskap, erfarenheter och hjälpa varandra framåt. En "kick ass"-inkubator som hjälper företagare med ambitioner. Parken har ett helt fantastiskt nätverk med företag och företagare runt sig och alla vill hjälpa till och är väldigt transparenta med hur det går. Sedan jag slutade har Cornelia Molin tillsammans med Matilda Edvardsson verkligen tagit den grund som fanns och börjat utveckla till nästa nivå, vilket är riktigt roligt att följa, säger Amelie Lidén.

Drabbades av coronaviruset

Sedan starten med den minnesvärda intervjun har parken gått från klarhet till klarhet. Företagets omsättning har ökat från år till år och de anslutna företagen har vuxit i antal samtidigt som konceptet har breddats med exempelvis kurser och olika event.

När vi gick in i detta året hade vi återkommande möten om vår plan framåt. Vi hade uppnått alla målen vi hade för fem år sedan när vi startade. Vi hade 100-ish bolag kopplade till oss, vi var fullbelagda på våra kontor, vi hade haft en full inkubator år efter år. Det gick bättre för bolagen som fanns hos oss än de utanför. Våra medlemmar och hyresgäster hjälpte varandra att växa och lösa problem. Man hjälpte de som bad om hjälp och man var transparenta och ärliga, säger Dan Nilsson.

Planen blev att använda 2020 till att genomföra förbättringar och att stabilisera verksamheten, snarare än att dra igång några storslagna projekt. Att “njuta av lugnet”, som Dan beskriver det.

Men så kom coronaviruset.

Sen blev det mars månad och världen förändrades igen, som den gjort många gånger förut. Men det märktes tydligare denna gången. Vår målgrupp vågade inte skaffa kontor, många sade upp kontor och helt plötsligt var fokus för året att överleva. Det tog fem år att gå från nästan inga intäkter till break even, det tog en månad att gå till vår tuffaste situation någonsin. Det kommer vända, det är vi säkra på. Vi är bättre nu än vi varit någonsin, det enda som förändrats är omvärlden. Vi kämpar samtidigt som vi väntar. Väntar på att företagare ska känna trygghet i att satsa igen istället för att leva i framtidens osäkerhet.

Fysisk plats kräver även vettiga personer

Vi frågade e-handelstrion hur parken har förändrats sedan 2015 och ifall det fortfarande finns ett behov av ett community på samma sätt som då.

Just nu är tiderna väldigt märkliga och jag tror alla törstar mer än någonsin efter social kontakt. Men om jag går tillbaka till årsskiftet skulle jag säga att det finns så mycket digitala forum och information att många inte vet var de ska börja. Man vet heller inte vem man ska lyssna på för alla kommer med olika idéer och det är först när du kan lite som du kan bedöma om någon verkar vettig eller inte, säger Amelie Lidén, och fortsätter:

Så jag tror att den fysiska platsen är viktig men det räcker inte bara med en fysisk plats utan den måste fyllas med vettiga personer som vågar ställa de svåra frågorna och inte bara ge generella svar. Personer som orkar engagera sig i nya entreprenörer för att de vet att allt ger ringar på vattnet och att det nästa gång kan vara de själva som behöver hjälp.

Karsten Deppert lägger till att ambitionen från början var att utveckla den digitala e-handelscommunityn till att också finnas på en fysisk plats.

Att vara öppna och transparenta, och dela med sig av både motgångar och framgångar. Det har vi lyckats med, speciellt genom inkubator-programmet. Men samtidigt har den digitala communityn i Sverige under dessa åren enligt mig blivit lite "sämre", och inte lika öppen. Vilket nog inte är konstigt i och med att sektorn utvecklas så mycket. Men det gör det extra viktigt att vi lyckas ha en så bra stämning på plats hos oss.

"Går inte att köpa"

De senaste fem åren har medfört både medgångar och motgångar, men framför allt en hel del roliga minnen för de inblandade.

Vilket är ditt roligaste minne från åren som gått?

När vi gjorde första E-commerce Invest. Att vi drog ihop det eventet, som vi gjorde på relativt kort tid och med härliga e-handelspersoner från hela Sverige. Det var lite magiskt, och blev galet lyckat, säger Karsten Deppert.

Amelie Lidén tar upp de avslutningar som inkubatorn haft genom åren, då en rad företagare gått vidare med nya kunskaper, kontakter och möjligheter för att driva sina företag vidare. Inte sällan har parken lyfts fram som en viktig anledning till att företagen har utvecklats, berättar hon.

Det är helt fantastiskt, då står tiden stilla och stoltheten är enorm, säger hon, och tillägger:

Jag vill verkligen ge ett shoutout till de som varit med oss och utvecklat verksamheten under dessa år, Rikard Axelsson, Peter Höjman, Maria Richardsson. Dessa tillsammans med våra ambassadörer och hyresgäster har gjort det möjligt genom att hänga med i dalar och toppar och hela tiden utmana även oss i vårt sätt att agera och tänka.

För Dan Nilsson är parken inte längre en daglig arbetsplats, men han har inga planer på att släppa taget.

Jag flyttade till ett hemmakontor i höstas då jag kände att jag får mer gjort när jag är ensam. Men jag har fortfarande en liten verkstad i källaren för ett hobbyprojekt kvar och någon gång i veckan kommer jag in och kollar posten och meckar lite. Jag var rätt uppgiven för ett tag sedan när jag kom in i köket och hade då allvarliga funderingar på att lägga ner mitt projekt. De andra hyresgästerna där märkte nog det och det slutade med att de i en halvtimme försökte lösa mina problem, peppa mig och vara positiva för min skull.

Det är vänskap, det går inte att köpa. Det är baserat på äkta relationer och bra människor. Det är väldigt fint att vi skapat en sådan plats och att bra människor hittat hit. Känslan av förra veckans möte sitter fortfarande kvar och när den blir för svag behöver jag bara åka in till E-commerce park och sätta mig i köket igen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!