Hållbarhet och miljömedvetenhet har seglat upp på agendan inom e-handeln, och på senare tid har vi sett flera initiativ för att bekämpa den stora mängden paket som kommer med e-handelsleveranserna.
Byter ut etikett i plastficka
Exempelvis kunde vi nyligen rapportera att finska RePack hade hyllats i en internationell tävling.
LÄS ÄVEN: Deras skräpfria e-handelspaket kan vinna tungt miljöpris
Nu kommer en annan startup med en liknande idé. Limeloops "reusable shipper" är tänkt att användas vid både leveransen och vid en eventuell retur. Förpackningen kommer nämligen med en plastficka, som kan fyllas med den fraktetikett som är lämpligast för tillfället.
Erbjuds som leveransalternativ
Den så kallade shippern ska vara vattentät, och öppnas och stängs med en dragkedja. Den går att förstora eller förminska beroende på varans storlek.
Den nya e-handelsförpackningen ska enligt en informationsfilm på Facebook redan användas av e-handelsföretaget Toad&Co. Den amerikanska modehandeln uppges ge sina kunder möjligheten att utan extra kostnad välja Shippern till sin order. I filmen framgår det att påsen ska gå att använda upp till 2 000 gånger.