Så luta dig tillbaka (kanske med en bit jordgubbstårta i handen) och låt dig inspireras. Här är receptet på hur du förvandlar midsommar-dvala till en riktig försäljningsfest.
Strategierna för sommartorkan
Att enbart förlita sig på en traditionell sommarrea är inte längre det enda, eller ens det mest effektiva, sättet att fånga kundernas intresse. De e-handlare vi talat med visar prov på en rad olika strategier – från smart paketering och pricksäkert innehåll till rena affärsgenidrag.
För babyproduktföretaget Najell handlar det om att möta kunden där de befinner sig mentalt. Sommaren är en tid för eftertanke och planering för blivande föräldrar, vilket företaget tar fasta på.
Niklas Najafi Kristensen, vd för Najell:
Juli är traditionellt en stark månad inom baby-retail. Under sommaren får många blivande föräldrar tid att landa tillsammans och börja planera inför livet med bebis. Det är också högsäsong för bärselar eftersom många vill kunna vara ute, röra på sig och samtidigt ha händerna fria. Vi försöker möta dem där de är med inspiration, enkla guider och relevant innehåll snarare än stora kampanjer. På sommaren funkar det enkla ofta bäst.
Hos Partykungen är filosofin att sälja en hel upplevelse, inte bara enskilda produkter.
Joel Svensson, vd för Partykungen:
På Partykungen är vår mest effektiva sommarstrategi att koppla ihop produkter med aktiviteter. Vi säljer inte bara prylar, vi säljer festen. Ett nytt koncept som vi precis lanserat är ett samarbete med Amanda Colldén där vi paketerar färdiga festlösningar bestående av både dekorationer, lekar och utmaningar i något vi kallar för Festboxen. Genom att paketera säsongsprodukter på ett underhållande och situationsbaserat sätt ökar vi både snittordervärde och engagemang utan att behöva sänka priset.
Teknikmagasinet intar en liknande position genom att lyfta produkter som kan vara extra populära under den här perioden.
Johan Eriksson, marknadschef på Teknikmagasinet:
Vi vill vara sommarens mest spontana prylkompis och positionerar vårt utbud därefter. Oavsett om det är stranden, hängmattan eller förtältet som gäller för dagen lyfter vi fram produkter som förgyller livet precis där och då. Samtidigt fokuserar vi på tillbehör och prylar som förenklar vardagen och frigör tid, allt från robotgräsklippar-knivar till smarta tillbehör. Målet? Att kunden ska spontanshoppa något kul från Teknikmagasinet medan de ligger i hängmattan, istället för att behöva klippa gräset själv.
För outlet-aktören Booztlet, där reapriser är en del av det stående erbjudandet, krävs en annan approach. Här kombineras det starka prisbudskapet med säsongsanpassad inspiration för att bygga långsiktig relevans.
Malin Willgottson, Marketing Manager på Booztlet:
Även om Booztlet i praktiken erbjuder "klassisk rea" året runt så är det just därför vi behöver arbeta strategiskt med hur vi skapar försäljningslyft även under sommaren, utan att bara förlita oss på tillfälliga kampanjer. Vår mest effektiva strategi är att kombinera vårt ständigt närvarande prisbudskap med inspirerande, säsongsanpassad kommunikation och väl tajmade temakampanjer.
Gymkompaniet avslöjar en mer handfast och affärsinriktad taktik, som visar att de bästa affärerna kan göras när andra går på semester.
Joel Löwenberg, vd för Gymkompaniet:
Om den är mest effektiv för att öka försäljningen vet jag inte, men en av mina favorit-strategier som funkar just på sommaren är att ringa runt till grossister strax innan sommarledigheterna och se vilka storsäljare dom ligger "tjocka" på. Sedan erbjuder jag mig att köpa upp hela deras lager av de varorna. Det brukar gå att lösa både till bättre pris, bättre betalvillkor och blocka de produkterna hos konkurrenterna under sommaren i och med att vi köper allt. Det brukar bli en rätt lönsam "telefon-runda".
Oförglömliga sommarminnen
Men en framgångsrik sommar handlar inte bara om försäljningssiffror. För många är det också en tid som stärker företagskulturen och skapar minnen som sammansvetsar teamet. Ibland är det i de lugnare perioderna som de starkaste idéerna föds och gemenskapen prövas på riktigt.
På Najell visade sig en intensiv packningssession precis innan sommarfesten bli ett kvitto på företagets starka sammanhållning.
Niklas Najafi Kristensen, vd för Najell:
En av våra favoritminnen är från förra sommaren, när hela kontoret hoppade in på lagret för att hjälpa till att packa feeding-produkter för att snabbt få ut dem till våra kunder. Det var precis innan den årliga sommarfesten, och stämningen var på topp! Det blev en mix av svett, skratt och samarbete, precis som vi gillar det. Alla hjälps åt när det behövs.
Foto från Najells sommarminne.
För Partykungen är det en självklarhet att leva som man lär. Deras sommarminne kretsar kring en personalfest som fångar essensen av varumärket.
Joel Svensson, vd för Partykungen:
Ett av våra bästa sommarminnen är när vi kickstartade säsongen med en cowboy-temafest för hela personalen, komplett med buffé, trubadur, linedance och ett dansgolv som höll igång hela natten. För oss är det viktigt att leva som vi lär: vi säljer inte bara produkter, vi säljer känslan av att fest är livet, och då måste vi själva kunna festa också!
Foto från Partykungens cowboyfest.
På Gymkompaniet ledde ett initiativ för att belöna personalen till en humoristisk insikt om att man inte alltid känner sitt team så väl som man tror.
Joel Löwenberg, vd för Gymkompaniet:
Vi hade en bra sommar-försäljning förra året så jag ville ge lagerkillarna lite extra kärlek och ta en dag när vi gjorde något roligt istället för att jobba. Jag försökte sälja in grill och öl hos mig, samt wakeboard. Jag tyckte det var ett utmärkt förslag med tanke på målgruppen. Men det var bara tyst i chatt-tråden vi har. Någon dag senare kom motförslaget, spa och vitt vin. Jag trodde jag kände min personal, men tydligen inte...
"Bifogar en bild från någon gammal sommarkväll utanför gamla lagret, Joel Löwenberg".
Ibland blir sommarminnet en historia som är nästan för bra för att vara sann, men som perfekt illustrerar företagets mission, som den här (möjligen sanna) historien från Teknikmagasinet.
Johan Eriksson, marknadschef på Teknikmagasinet:
Vi kan ha drömt det här, men en gång fick vi ett DM från en nödställd kund som låg på en klippa i skärgården – utan laddare, utan högtalare, och med barn som började ifrågasätta hela semesterupplägget. Vi kan ha skickat en powerbank och en högtalare med drönare. När paketet landade jublade hela klippan, och någon skrek: 'Teknikmagasinet räddar sommaren!'. Ingen filmade, förstås. Men vi minns det som igår.
För Booztlet är det mest betydelsefulla sommarminnet själva startskottet för hela verksamheten. En lugn sommarperiod blev en katalysator för innovation som resulterade i en miljardindustri.
Malin Willgottson, Marketing Manager på Booztlet:
Faktum är att Booztlet föddes under en lugn sommarperiod. Det hela började som en intern diskussion inom Boozt som handlade om att hitta ett sätt att sälja av äldre varulager på ett mer effektivt sätt. Det ledde till att vi återuppfann hela outlet-konceptet. Det som startade som en försäljningskanal för överblivna produkter har nu växt till en fullfjädrad handelsplattform, med en årlig nettoomsättning som överstiger en miljard kronor.
Berättelserna från landets e-handlare visar tydligt att sommaren inte behöver vara en tid för försäljnings-oro, utan en period fylld av möjligheter. Möjligheter att nå kunden på nya sätt, att testa oväntade strategier och, inte minst, att bygga en starkare och gladare organisation.
Från oss alla på Ehandel.se, en riktigt glad sommar!