E-handelsprofil och 14-åring släpper e-handel: ”Vi ska spräcka miljonen”

"Något vi skojade om".

Utbildning: Amazon Seller Fundamentals - ny onlinekurs den 11 maj. Läs mer här.

I fredags lanserades nätbutiken Estelle Equestrian som grundades av den 14-åriga Estelle och hennes pappa Alex Nerö. Det tog tre månader att bygga upp sajten och duon har gjort allt själva.

Det som tog tid var att invänta produkter från Kina, utvärdera dem och börja få ett sortiment, säger pappa Alex till Ehandel.

Annons

Nu säljer Estelle modeartiklar inspirerade av ridsportsintresset i sin nätbutik där hon har totalt 11 produkter. Men sortimentet kommer att utökas. Man räknar med att fylla på med tre till fyra nya varor varje vecka fram över.

När sajten gick live gjorde vi ett Facebookinlägg och ordrarna började ramla in direkt. Den första beställningen trillade in redan efter 15 minuter och sedan dess har vi fått in cirka 10 order varje dag. Jag tror att antalet kommer att dubblas ett par gånger inom kort. Vi säljer ju en image ihop med produkterna, och det är något som inte finns på andra sajter, säger Alex Nerö.

Men vi är än så länge försiktiga med att marknadsföra sajten bredare, vi avvaktar tills vårt lager är större och alla produkter finns hemma med lite volym.

Alex Nerö är en känd profil i e-handelsbranschen och har varit med i spelet länge. Han har jobbat med e-handel i över 15 år och har bland annat grundat RollUp-Kungen och kedjan 4Sign.

E-handeln är mitt förslag då jag har jobbat med det i flera år. Estelle, som inte är fyllda 15 år än, har som junior haft framgångar i dressyr och med ett eget stall hemma med fyra egna hästar är hästintresset väldigt stort. Kombinationen av en ryttare som blir frontfigur och en veteran inom e-handel var något som vi började skoja om, säger Alex och fortsätter:

Men vi beställde hem grejer genom mina kontakter i Asien, mest på skoj. Produkterna visade sig dock vara överraskade bra så vi tyckte att vi kunde starta företaget som en ”hobby”, men det kommer troligen blir mycket mer än så. Första produkten som följde med till skolan blev direkt intressant för klasskompisarna och när deras mammor också ville ha dem så insåg vi att detta kan bli så mycket större än bara ett hobbyprojekt. Jag såg detta som en grej vi kunde göra tillsammans eftersom jag inte är så involverad i hästarna i övrigt. Resultatet har blivit att vi dagligen pratar e-handel och bollar idéer och tankar om projektet som är riktigt skoj för oss båda.

Trots att allt började som en hobby och ett gemensamt intresse mellan far och dotter, är företagets mål tydligt. Estelle-equestrian.se ska spränga miljongränsen.

Vårt mål är att sälja för över miljonen, och det ska vi lyckas med innan året är slut med råge. Efter det reviderar vi hur framtiden ska se ut, men det vi vet är att det finns en marknad och intresset för hästar är stort. Med min erfarenheten av e-handel så ser vi att tillväxten är jättebra, och vi startade nyligen ett AB.

Annons

Nu jobbar duon på att ta fram egna presentaskar som ska ge kunden en exklusiv känsla.

Vi vet att en stor del grejer kommer att köpas som presenter och då är det viktigt att hela kedjan känns exklusiv, avslutar Alex Nerö.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!