E-handelsprofilen stressas inte av Amazons satsning: ”Upp till bevis”

Ser ingen stark kortsiktig effekt.

Åtminstone sedan han var med och grundade nätbutiken Tretti år 2004 har entreprenören Paul Fischbein befunnit sig i centrum av svensk e-handel. Från vitvarubutiken Tretti avancerade han så småningom till vd och koncernchef för hela Qliro Group och numera är han aktiv som investerare och styrelseproffs samt med e-handelsprojektet Hemmy, som också säljer vitvaror.

Som rutinerad e-handlare har han förstås hört rykten om en Amazon-lansering i Sverige vid mer än ett tillfälle under årens lopp. Nu när satsningen väl är ett faktum väljer han att dela med sig av sina tankar kring det hela.

Annons

Det blir onekligen spännande att följa, säger Paul Fischbein till Ehandel.

"Skräckblandad förtjusning"

Enligt Fischbein är konkurrens i grunden positivt eftersom det tvingar de befintliga aktörerna att ytterligare spetsa sina erbjudanden.

E-handeln generellt kommer nog få en skjuts till av detta så jag tror att det framför allt blir de aktörer som sitter med stora butikskedjor som kommer få det ännu tuffare.

Paul Fischbein tar av allt att döma Amazons Sverige-lansering med ro.

Jag tror kanske inte riktigt att den kortsiktiga effekten blir enorm och jag tror att det kommer att ta tid för Amazon att ta betydande marknadsandelar även om de på sikt kommer att bli stora även i Sverige. De är ju bevisligen långsiktiga och har enorma resurser bakom sig. Sen är ju frågan hur de svenska handlarna kommer att ställa sig till att sälja via Amazon i Sverige. Det är nog lite skräckblandad förtjusning över det hela. Många når redan idag ut till breda konsumentkretsar och det blir upp till bevis för Amazon att visa att man kan växa försäljningen ytterligare för svenska handlare. Vi får se!

Annons