E-handelsraketen vägrar bromsa – ökar 400 procent

Anställde 60 personer.

För drygt fyra år sedan grundades e-handelsföretaget Poster Store och när Sveriges största e-handelsraketer listades i höstas tog företaget hem femte plats, med en tillväxt på 287 procent under 2018.

LÄS ÄVEN: Lista: Här är Sveriges största e-handelsraketer

Annons

Nu meddelar Poster Store att tillväxttakten inte bromsade i fjol, utan tvärtom. Bolaget gasade ännu mer.

Vi växte med över 400 procent under 2019 och gick från en omsättning på 17 miljoner kronor till cirka 91 miljoner, samtidigt som vi fortsatte att öka resultatet, säger Mattias Skog, vice vd på Poster Store, till Ehandel.

I år ser vi dessutom ut att göra samma resa. Vi siktar på att närma oss 400 till 500 miljoner kronor under 2020.

Vad gjorde ni i fjol som resulterade i en så hög tillväxt?

2019 var ett år då vi satsade på att bygga ut organisationen med starka team och strukturera oss bättre. Grundarna och tillika ägarna av bolaget har alltid varit väldigt data- och detaljdrivna där man har lämnat väldigt lite åt slumpen. Det arbetssättet har vi sedan försökt omsätta i en ständigt växande organisation.

I dagsläget är vi cirka 90 anställda, och när jag började för nästan exakt ett år sedan var vi ungefär 20 till 30 personer. Det tankesättet har sedan kunnat översättas i alla delar av verksamheten vilket har lett till att vi har väldigt starka enheter som alla producerar otroliga resultat. Det sammanvägda resultatet har sedan varit något som i slutändan har uppskattats av våra kunder.

Framåt är det som sagt fortsatt fokus på tillväxt samtidigt som man ska bygga en "starkare robusthet i organisationen", berättar Mattias.

När coronakirsen slog till var nog vi ett av få företag som verkar ha gynnats positivt av pandemin. Vi såg en markant orderökning där vi under cirka två veckor ökade vår försäljning med 105 procent. Detta är nu något som vi försöker behålla och om vi lyckas med det är det mycket möjligt att vi går mot ett nytt rekordår där omsättningen kan uppgå mot närmare 400 miljoner kronor.

Annons

Hur ser ni på konkurrensen i poster-branschen? 

Det är alltid kul med fler kollegor i branschen, det får en att hålla sig på tårna. Det som jag tror gör oss unika är som sagt att vi är väldigt datadrivna och att vi lämnar väldigt lite åt slumpen. Vi går så långt som möjligt in på detaljnivå vilket gör att vi kan skapa ett starkare erbjudande. Vi har också ett stort fokus på att försöka bygga starka och motiverade team, utan våra fantastiska medarbetare så skulle vi inte komma långt, svarar Mattias.

Så sent som förra helgen flyttade företaget in i ett helt nytt logistikcenter i Västberga. Nu siktar man på att lansera i USA.

I dagsläget finns vi i hela Europa och nästa stora steg är att lansera i USA vilket vi hoppas blir till 2021, avslutar Mattias Skog.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!