E-handelsreturerna minskar tvåsiffrigt: ”Mer medvetna”

"Prioriterar hårdare och är mindre impulsiva".

Tuffa ekonomiska tider har lett till mer hållbara köpbeteenden. Åtminstone om man ska tro SaaS-bolaget Voyados senaste rapport Retail Radar.

I rapporten har man analyserat drygt 132 miljoner köp, mellan oktober 2022 och september 2023, och under det senaste året ska det ha skett ett tydligt trendskifte.

Annons

Antalet onlinereturer har nämligen minskat med 22 procent under de senaste tolv månaderna. Det trots att svenskarna shoppar lika ofta, och för ungefär samma summor jämfört med föregående år, enligt Voyado.

Trenden är tydlig och speglar att konsumenter blivit mer medvetna om sitt köpbeteende jämfört med tidigare. Det ekonomiska läget har lett till att fler noggrant överväger sina inköp, prioriterar hårdare och är mindre impulsiva när det gäller att spendera pengar, säger Felix Kruth, produktchef på Voyado.

Returavgifter spelar in

Rapporten visar även att svenskarna returnerar en mindre andel av ett kvittos totalsumma. Jämfört med samma period föregående år ser man en minskning på totalt 14 procent.

Något som enligt Voyado innebär att det är billigare varor som returneras, vilket i sin tur tyder på att svenskarna tar mer genomtänkta beslut när de köper dyrare produkter.

Minskade e-handelsreturer kan också kopplas till åtgärder som handlare har vidtagit, som returavgifter och ett ökat fokus på att styra om returer till fysiska butiker. Det blir intressant att se om trenden håller i sig för Black Friday och julhandelssäsongen, säger Felix Kruth.

Annons