E-handlare fälls för gratis leverans: ”Världsläget gör det omöjligt”

Pandemin satte käppar i annonshjulet.

E-handlaren Skalhuset, som mycket passande säljer mobilskal, har hamnat i trubbel hos Reklamombudsmannen. Ärendet gäller en textannons på Google där Skalhuset pushat hårt för “Gratis och snabb leverans”.

Detta ogillade en privatperson då denna upptäckte att e-handlaren faktiskt hade en fraktgräns. Skärmskyddet som sålts in via Google-annonsen gick alltså inte att få hem med gratis leverans, i alla fall inte utan att man adderade någon ytterligare produkt till varukorgen.

Annons

Annonsören har en gräns på 200 kronor för att det ska gälla fri frakt. Det är oseriös och falsk mark­nads­föring. Särskilt då en väldigt stor andel av produkterna kostar mindre än 200 kronor, framför anmälaren till RO.

"Omöjligt att vara lönsam med gratis frakt"

Skalhuset förklarar dock missen med det rådande världsläget, det vill säga pandemin. E-handlaren pekar på att man haft fri frakt med sedan varit tvungen att ändrat detta.

Det rådande världsläget gör nu tyvärr att samtliga priser på frakt har stigit vilket gjort det omöjligt att fortsätta bedriva en lönsam verksamhet med gratis frakt. Under senare delen av november 2021 påbörjades bytet med att fastställa en minimumsumma för att fortsätta erhålla fri frakt som konsument. Annonsören justerade då annonsbeskrivningar samt söknätverkskampanjer. I vissa fall tog det tid innan förän­d­ringar skedde då Google förbehåller sig rätten att prioritera vissa annonsgranskningar samt att annon­sören under en julhandel avsatte arbetskraft från rent tekniskt arbete till orderhantering. Detta skapade tyvärr en situ­ation där gamla annonser syntes kortvarigt. All annonsering är sedan en tid tillbaka justerad till nuvarande form, svarar Skalhuset.

Trots detta så väljer alltså Reklamombudsmannen att fälla Skalhuset för vilseledande reklam.

Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen innehåller rubriken ”iPhone 13 Pro Max skärmskydd – Gratis och snabb leverans” i framträdande stilgrad. Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument san­no­likt uppfattar reklamen som att annonsören erbjuder gratis leverans vid köp av iPhone 13 Pro Max skärm­skydd. Av annonsören yttrande framgår att det krävs att kunden handlar för en viss summa för att erbjudas fri frakt. Reklamen är därför vilse­led­ande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i sitt beslut.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!