E-handlare fälls för snuskig reklam i quiz-spel

"Bigfoots håriga och rynkiga ansikte".

En privatperson möttes av strumphandlaren Storfot.se:s reklamfilm i ett quiz-spel som upprörde den att personen anmälde företaget till Reklamombudsmannen. Anmälningen lyder:

Reklamen är könsdiskriminerande. Reklamen är sexistisk och snuskig samt olämplig att visa i samband med ett spel som även barn kan spela.

Annons

I den anmälda reklamfilmen syns en man som sit­ter på en bänk med benen brett isär. Han sitter med ena benet uppdraget på bänken samtidigt som han lutar sin armbåge mot knäet. Mannen har på sig rosa strumpor, en vit öppen skjorta, vita boxerkalsonger och en tandborste i munnen.

Han sitter stirrar in i kameran och bredvid honom sticker två fötter ut, klädda i strumpor, som verkar vara delar av en skyltdocka. Scenen avbryts med en bild på odjuret Bigfoots håriga och rynkiga ansikte. Sedan återgår filmen till mannen som i nästa sekund gör armhävningar på bänken, men bilden är beskuren på så sätt så att allt förutom hans huvud syns. Plötsligt skiftar scenen igen och mannen sitter återigen på bänken som tidigare, men med armarna i kors och en ros i munnen.

Slang nära skrevet

I nästa scen står en man utomhus och håller i en vattenslag, i närheten av sitt skrev, som sprutar vatten. Mannen har enbart på sig ett par röda kalsonger och bilden är beskuren vid mannens mun så att ansikt­et inte syns. Scenen avbryts och då ser man återigen mannen på bänken men sen dyker plötsligt en hand fram som sanno­likt tillhör karaktären Bigfoot i några sekunder. Sen ser man mannen på bänken igen som ler och tar ut tandborsten ur munnen, reser sig upp och går iväg.

E-handlaren Storfot fick chansen att yttra sig angående anmälningen, men valde att avstå.

"Är könsdiskriminerande"

Reklamombudsmannen konstaterar att reklam som visas på en plattform för personer i alla åldrar, inte kan anses rikta sig specifikt till barn eller ungdomar. Men finner att mannen i reklamfilmen, genom sin klädsel och sexualiserade poser, framställs som ett sexobjekt.

Framställningen av man­nen som sexobjekt saknar koppling till den marknadsförda produkt­en strumpor, och är därför nedvärderande för män i allmänhet. Reklamen är därför könsdis­krimin­e­r­a­n­d­e och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!