E-handlare i expansion – inleder samarbete med tysk biluthyrare

"I vår värld är det en raketstart".

Med ett par års verksamhet i bagaget och en omsättning som kommit över 20 miljoner kronor, bestämde sig elmoped- och e-handelsföretaget Vässla för att det var dags att på allvar ta sin verksamhet utomlands. I tidigare intervjuer har företagets vd Rickard Bröms listat bland annat Polen, Benelux och Tyskland som intressanta marknader att expandera till.

LÄS ÄVEN: Vässlas nya succé: 20 miljoner och 1 200 mopeder

Annons
Annons

Först ut i utbudet

Nu har e-handlaren, som i och för sig lanserade i Tyskland redan förra året, kommit ett steg närmare den tyska marknaden. Vässla har nämligen inlett ett samarbetsavtal med den globala biluthyrningsfirman Sixt för just den tyska marknaden. Avtalet gäller mer exakt Sixt Leasing och går alltså ut på att Vässlas elmopeder ska gå att leasa. Enligt ett pressmeddelande från Vässla blir elmopeden Vässla 2 den första elmopeden i Sixts leasingutbud.

Här i Stockholm tillbringar pendlare i genomsnitt fyra veckor om året i bilköer. Med vår tvåhjulslösning kan vi bidra till att minska trafikstockningar även i tyska städer. Vi är glada över att vara den första leverantören av elmopeder till Sixt Leasing i Tyskland, säger Dan Svensson, Vässlas Chief Growth Officer, i en kommentar.

Lanserades i somras

Enligt Sixt har efterfrågan på så kallade "mikromobilitetslösningar", det vill säga exempelvis elmopeder, ökat i tyska storstäder. Vässlas moped har funnits tillgänglig hos uthyrningsfirman sedan nu i somras.

Rickard Bröms menar att samarbetet har fått en fin start.

Jag vågar mig inte på några siffror ännu men i vår värld är det en raketstart. Tyskarna tycker att det var en mjukstart, skriver han i ett mejl till redaktionen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!