Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handlare låter kunden leverera till grannen

E-handlare låter kunden leverera till grannen
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Den brittiska e-handlaren Asos och distributören DPD vill göra e-handelsleveranserna mer flexibla. Snart kommer kunder att kvällen innan få reda på när deras paket dyker upp. De kommer också att kunna ändra tid och plats om det skulle behövas, ända fram till en kvart före leverans.

ANNONS

I somras lanserade Asos leveranstjänsten, Follow My Parcel, tillsammans med distributören DPD. Något som innebär att kan kunden kan följa sitt paket i realtid på en karta och nästan exakt förutse hur dags budbilen dyker upp.

Nu fördjupar man det samarbetet genom att göra tjänsten än mer flexibel. Kunder kommer snart att kvällen före leverans få ett sms eller mail som berättar hur dags deras paket kommer att levereras.

– Vi letar ständigt efter nya sätt att öka köpupplevelsen och se till kunderna får sina varor snabbt och säkert. Det är precis lika viktigt som att de hittar det de är ute efter på vår sajt från första början, säger Matt Rogers, chef för leveranslösningar på Asos.

Förutom det kommer kunden även att kunna välja mellan ett antal alternativ om det skulle behövas. Till exempel kan de välja en ny dag eller tid. Men det är också möjligt att få paketet levererat till grannen eller välja alternativet att hämta upp det på närmaste utlämningsställe.

Ändringar i sista minuten

Det kommer också vara möjligt att göra ändringar in i sista minuten om det skulle vara så att något oförutsett händer. Den nya tjänsten kommer att vara tillgänglig från den 1 mars.

– Vi vet att många kunder kan planera sin dag om de kvällen innan får veta exakt när ett paket dyker upp. Men saker och ting förändras, så att kunna erbjuda olika realtidsalternativ ända fram till 15 minuter innan föraren kommer fram är en fantastisk fördel, säger Matt Rogers.

Att kunden får större kontroll över sina leveranser är något som många e-handlare och kunder önskar. I Sverige har bland annat Posten uppgraderat sin tjänst Hempaket, som gör att kunder kan välja mellan ett antal leveransfönster om 2-3 timmar, både dag- och kvällstid.

Även Bring har utökat sin nya tjänst Hemleverans Paket till 25 nya orter. En tjänst som hjälper e-handlare med hemleveranser av paket upp till 35 kilo på dagtid, kvällar och lördagar i storstadsområden i Sverige.

 

Källor: Retail Week, Internet Retailing

Dela artikeln: