Jag har sysslat med detta i sjutton Ă¥r, men jag har aldrig sett nĂ¥got liknande, säger Thomas Grabe, vd för skönhetsbolaget Bangerhead, till Breakit.
Enligt Thomas Grabe kommer konsumenter i längden att lära sig att alltid gĂ¥ via Google för att hitta det lägsta priset, medan lojala kunder som gĂ¥r direkt till e-handlaren riskerar att betala mer.
Som kund kommer du till slut att lära dig att det är poänglöst att gĂ¥ nĂ¥gon annanstans än till Google om du vill ha lägsta pris. De lojala kunderna som gĂ¥r direkt till handlaren fĂ¥r betala priset för detta. De som illojala och gĂ¥r via Google fĂ¥r Black Friday-rabatter. Ingen kommer att lita pĂ¥ en e-handelssida, jämförelsesajt eller nĂ¥gon annan aggregator i framtiden. Det kommer bara vara Google som har det lägsta priset, säger han.
De handlare som använder funktionen hoppas att kunder även köper andra produkter med högre marginal, men det är en balansgĂ¥ng. För mĂ¥nga e-handlare är Google Shopping redan en central kanal för kundanskaffning, och möjligheten att erbjuda automatiserade rabatter kan vara svĂ¥r att ignorera.
Rickard Lyko, vd och storägare i Lyko, bekräftar att hans företag använder sig av "Automated discounts" och delar till viss del Thomas Grabes farhĂ¥gor. Han ser dock ingen omedelbar anledning till oro, även om han erkänner att det kan bli en utmaning för e-handlare.
Det finns absolut en risk i det lĂ¥nga loppet. Samtidigt är det svĂ¥rt att stĂ¥ utanför. Detta är en del av verkligheten och den behöver man anpassa sig till, snarare än att försöka göra nĂ¥got Ă¥t den, säger Rickard Lyko till sajten.
Han betonar att Google Shopping är ett av flera verktyg och att e-handlare fortfarande har kontroll över sina egna prisnivĂ¥er. Samtidigt anser han att Googles intresse inte ligger i att pressa marginalerna alltför lĂ¥ngt, eftersom det skulle minska intäkterna även för dem.