E-handlare skrotade 1500 order efter prismiss – så säger lagen

"Inte skäligt att tro att det är rätt".

1500 order på en timme kom in till Nordic Nest när e-handlaren nyligen råkade ut för en bugg, som förde med sig att en del varor fick ett nytt pris på 0 euro. Incidenten inträffade på företagets tyska sajt, där den ivrigaste kunden hann beställa en miljon salt- och pepparkvarnar till det samlade priset av 0 euro innan missen upptäcktes.

Nordic Nest beslutade då att ogiltigförklara de aktuella beställningarna. Istället för de beställda varorna fick de berörda kunderna ett presentkort på Nordic Nest som plåster på såren.

Annons

LÄS ÄVEN: Orderkaos: Sålde en miljon kvarnar för 0 kronor - “extra stolt”

Men vad gäller egentligen när man som e-handlare har haft ett pris på sajten och sedan inte vill sälja till det priset? Svaret är att det i normalfallet är det pris man sagt som gäller, men att det finns undantag, säger Ida Hallberg, jurist på Konsumentverket.

Om näringsidkaren sagt fel eller inte menat det som står i texten kan avtalet ogiltigförklaras. Det krävs dock att motparten har insett eller borde ha insett att det blivit fel.

Ida Hallberg understryker att hon bara kan uttala sig för vad som gäller i Sverige, men drar paralleller till händelsen hos Nordic Nest.

I det här fallet är det ju inte skäligt att tro att det är rätt. En prissänkning däremot, den kan ju vara skälig.

"Bedömning i varje enskilt fall"

Om det har uppstått ett uppenbart misstag är det alltså oftast inga problem att avstyra köpet i fråga. Däremot är det inte tillåtet att som e-handlare vilseleda eller systematiskt försöka få priserna att se lägre ut än de är.

Den regeln gäller alla företagare, oavsett hur man exempelvis väljer att formulera sig i villkoren till kunden. Det viktiga är hur motparten uppfattar situationen.

Man får göra en bedömning i varje enskilt fall. Om motparten inte har insett, eller borde ha insett, att priset är fel kan näringsidkaren bli skyldig att efterleva avtalet och sälja till det lägre priset.

Annons

Är det vanligt att den här typen av situationer leder till anmälningar till er och till ARN?

Det är klart att det ibland uppstår konflikter men i fall som detta, där det är uppenbart att priset varit fel, så är det inte vanligt. Jag kan inte minnas ett enda fall.

Annons