Efter att ha fått nog av prispressen i branschen bestämde sig Ann-Sofie Hermansson för två saker: Att det måste finnas andra sätt att bygga framgångsrika företag, och att det förmodligen fanns fler med samma inställning som henne.
Resultatet blev ett nätverk med kvinnor, som alla håller till i Göteborgstrakten och driver e-handelsföretag, och som alla är inriktade på att bygga varumärken hellre än att konkurrera med låga priser.
- Jag har saknat en grupp av kvinnor, där vi kan träffas regelbundet och diskutera våra utmaningar. Och egentligen är huvudfrågan hur man driver en framgångsrik e-handel och växer globalt, berättar Ann-Sofie Hermansson, som själv driver e-handeln Smartinthedark.com.
"Kan ta kraft av varandra"
Nätverket har i dagsläget sju medlemmar, vars företag är verksamma inom sport, design eller mode. De träffas under en halv dag i snitt en gång i månaden, och tar då upp olika områden som är viktiga att ha koll på för att nå framgång.
Vad tycker ni har varit svårast hittills?
- Det är väl just att synas i bruset och bygga sitt varumärke. Världen har aldrig varit så liten men samtidigt så stor som den är nu, säger Helena Lumijärvi, som bland annat driver e-handeln Flora Manufaktur.
Hon får medhåll av Linda Sjölund, som ligger bakom nätbutiken Ossoami.com.
- Framför allt blir det mer och mer kostsamt att driva kundmassa, säger Linda Sjölund.
Nätverket grundades i samband med konferensen Gmeet som ägde rum i mars. I april höll gruppen sitt första möte.
Varför är ert nätverk bara för kvinnor?
- E-handelsbranschen är ganska mansdominerad och jag tror att vi kan ta kraft av varandra. Vi har mycket att lära oss av varandra. Och att träffa en grupp kvinnor som alla är intresserade av att driva en framgångsrik e-handel och att skapa ett öppet klimat i den här gruppen, där har vi jättemycket att vinna, säger Ann-Sofie Hermansson.
Ingen "fika-myspaus"
Trion är överens om att kvinnor generellt sett är sämre på att nätverka än vad män är, och att det bland annat därför behövs ett sammanhang där de kan mötas för att både få och ge nya insikter.
- Målet med de här träffarna är att vi varje gång ska gå hem från våra möten med ett nytt verktyg. Det är ingen "fika-myspaus", utan det är riktiga arbetsmöten. Vi bjuder in externa föreläsare som kommer och pratar om olika ämnen som vi sedan fortsätter att diskutera i gruppen, berättar Helena Lumijärvi.
Nätverket har inneburit att gruppen kan dela på kostnaden när de har tagit in föreläsare som har kunnat lära ut mer om exempelvis marknadsföring på Google. Medlemmarna har också hittat synergieffekter inom områden som logistik och produktion.
- Som egenföretagare så är man ofta väldigt stressad och har egentligen inte tid till så mycket annat än den dagliga verksamheten. Så det har vi varit väldigt tydliga med, att det måste kännas att det verkligen är värt att investera de fyra timmarna en gång i månaden, säger Linda Sjölund.
Ett gäng med personer i samma sits
Att starta och utveckla sitt eget e-handelsföretag, innebär förmodligen oftast både positiva och negativa överraskningar. Och, som Ann-Sofe Hermansson uttrycker det, är dalarna tyvärr vanligare än topparna under vissa perioder.
Ytterligare en styrka med det nya Göteborgsnätverket är enligt dess medlemmar att det finns någon i samma sits att dela både med- och motgångar med.
- Bara att man har någon som man kan lyfta luren och ringa till, som kanske har kommit steget längre, det är kanske inget man har annars. Men nu har man ju ett gäng med personer man kan kontakta. Det blir så mycket enklare, avslutar Linda Sjölund.
Medlemmarna i nätverket är (från vänster på bilden):
Ann-Sofie Hermansson www.smartinthedark.com
Linda Jöfelt www.dughult.se
Annie Wennergren (driver företaget tillsammans med sin tvillingsyster Linnea) www.gococo.se
Helena Lumijärvi www.floramanufaktur.se
Madeleine Magnusson www.vargclothes.com
Linda Sjölund www.ossoami.com
Saknas på bilden gör Sofia Magnusson, som driver www.folklorecompany.com.