E-handlare slösar bort miljoner – missar kundernas önskemål

Entusiasmen delas inte av konsumenterna.

Det finns en tydlig skiljelinje mellan vad e-handelskunderna vill ha och vad e-handlarna tror att de vill ha. Det visar en stor undersökning som CMS-företaget Storyblok har gjort.

Där framkommer det att många företag potentiellt slösar miljontals kronor i bortkastade investeringar på funktioner som användarna ratar. Totalt har 6 000 konsumenter och 500 företag i Europa och USA deltagit i undersökningen.

Annons

När konsumenterna och företagsledare fick frågan om vad som skapar en bra kundupplevelse, så gick svaren helt isär. Hela 65 procent av konsumenterna svarade nämligen enkel navigering på hemsidan. Samtidigt svarade 50, respektive 45 procent, att visuell design och enkelhet är avgörande.

Majoriteten av företagsledarna å andra sidan, 43 procent för att vara exakt, uppgav att det viktigaste var att lägga till fler funktioner. Och bara 28 procent ansåg att förbättringar av webbplatsens utformning skulle prioriteras.

Det finns en stor entusiasm från företagen när det gäller fler webbplatsfunktioner, men den delas inte av konsumenterna – åtminstone inte ännu. Det är viktigt att företag ständigt frågar sig om funktionerna de lägger till på sina webbplatser verkligen förbättrar kundupplevelsen, säger Dominik Angerer, vd och medgrundare av Storyblok, i ett uttalande.

"Mer är inte alltid bättre"

När det kommer till betydelsen av en chattbot, och andra innovativa funktioner, var skillnaderna enorma. Hela 77 procent av företagsledarna tror att det skapar en bättre kundupplevelse. Men bara 27 procent av konsumenterna höll med.

Även när det kommer till betalningsalternativ gick åsikterna isär. 57 procent av företagsledarna uppgav att fler alternativ är bättre för försäljningen, medan bara 37 procent av konsumenterna gav samma svar.

Mer är inte alltid bättre, vår forskning visar tydligt att företagen bör prioritera de mest alldagliga delarna av en bra webbplats: bra design, tydlig navigering och hög laddningshastighet, säger Dominik Angerer.

Snabbhet är viktigt

När det gäller webbplatsens snabbhet verkar dock kunderna och företagsledarna vara på samma sida. En stor del av konsumenterna, 42 procent, säger nämligen att de bestämt sig redan efter tio sekunder om de kommer att handla i en webbshop eller ej och att snabbhet och svarstid är avgörande. Och 37 procent av företagsledarna säger att de prioriterar att förbättra webbplatsernas hastighet.

En tidigare undersökning från Storyblok visar också att 60 procent av konsumenterna lämnar en webbplats de upplever som dålig.

Annons

Annons