E-handlare tappar tron på lönsamhet – ”en varningsklocka”

"Tufft för många e-handlare".

Kampen för lönsamhet är allt jämt en svettig utmaning för e-handeln. Och det ser inte ut att bli bättre inom den närmsta framtiden, tvärtom. Enligt Handelsbarometern från Svensk Handel har e-handlarnas framtidstro på lönsamhet sjunkit ordentligt – en oroväckande utveckling, enligt branschorganisationen.

E-handlarnas lönsamhetsutmaning är en varningsklocka. Handeln är i dag internationellt konkurrensutsatt och priserna sätts globalt, det gör det tufft för många e-handlare att få god lönsamhet trots att tillväxten på nätet är fortsatt stark, säger Karin Johansson, Svensk Handels vd,  i ett pressmeddelande.

Annons

E-handeln föll totalt med med 9,1 enheter till 107,4 i oktobermätningen.

Ljusning för butik

Desto positivare tongångar råder det i de fysiska butikerna och inte minst dagligvaruhandeln, som för första gången passerat e-handeln och landar på 109,7 och placerar dem därmed med god marginal över den neutrala nivån på 100.

Även sällanköpshandeln anar en viss optimism, även om de alltjämt befinner sig under den neutrala nivån.

För första gången är framtidstron bland dagligvaruhandlarna större än hos de renodlade e-handlarna. Med Black Friday och julhandeln i sikte är det glädjande att även sällanköpshandlarna ser något ljusare på framtiden, säger Karin Johansson.

Annons