Under namnet Lyko Creator börjar e-handlaren nu ersätta kreatörer baserat på räckvidd i den egna appen. Initiativet har redan lockat över 1000 personer, enligt en intervju med Breakit.
Betalar per visning – inte köp
Till skillnad från klassisk affiliatemarknadsföring, där ersättning ofta kräver konvertering, bygger Lykos modell på visningar. Ersättningen ligger i dagsläget på 20 kronor per 1000 visningar. Modellen finansieras genom att Lyko säljer annonsutrymme till varumärken i flödet.
Jag tycker det mest unika är att vi betalar per visning. Det är inte kopplat till köp alls, säger vd Rickard Lyko till tidningen och menar att nivåerna ligger högre än hos Tiktok.
Ska minska kostnaderna
Lyko har investerat tungt i sin egen plattform, som idag sysselsätter ett 30-tal utvecklare. Appen står nu för 30 procent av bolagets totala försäljning. Genom att bygga ett eget innehållsflöde, likt Instagram eller Tiktok, hoppas bolaget kunna behålla trafiken i sitt eget ekosystem.
Det är klart att i en förlängning vill vi behöva lägga mindre på marknadsföring för att man kommer in direkt via oss, säger Rickard Lyko.
LÄS ÄVEN: Svenskt paketrekord – Nelly och Lyko rusar: ”Extrem digital mognad”