E-handeln blev en av Sveriges mäktigaste: ”Jättehäftigt”

"Får lite större möjligheter".

Nordic Nest har fått all anledning att fira igen. E-handlaren för hemmet, som nyligen förvärvades av BHG, har nämligen fått en plats på Rums lista över de 100 mäktigaste inom design och arkitektur i Sverige. En lista som innehåller allt från Svenskt Trä till Gert Wingårdh och lagen om offentlig upphandling och Nordic Nest uppmärksammas på plats 25 på listan.

Det är fantastiskt. Jättehäftigt att hamna på den listan. Det som betyder mest är att vi får ett erkännande i arkitektur- och design-Sverige för att inte "bara" vara en e-handlare, utan också en aktör som är med och påverkar inredningstrender. Vi vill hjälpa kunderna att skapa hem att älska och det här är ett jättestarkt kvitto på att vi jobbar i hög fart mot vår mission, säger en glad Bank Bergström, vd på Nordic Nest, till Ehandel.

Annons

Vad innebär det rent affärsmässigt för er?

På kort sikt är det svårt att se någon försäljningspåverkan, även om vi kanske skulle kunna se lite mer direkttrafik. Men den ökningen försvinner i mängden i övrigt. På längre sikt däremot är jag övertygad om att såväl varumärkeskännedomen som trovärdigheten ökar för oss som aktör, vilket förstås är väldigt positivt när man vill fortsätta att växa.

Motiveringen till Nordic Nests listplacering lyder: "Handelsplatsen som hände under 2020. Tack och lov att något hände".

Vad säger du om den?

Även om vi funnits sedan 2002, så bytte vi namn under 2019 och 2020 är verkligen vårt första helår som Nordic Nest-varumärket. Vi har gjort väldigt mycket satsningar och jobbar mycket med att inspirera med egen bildproduktion och styling och det tror jag att man har lagt märke till. Under hösten lanserade vi även varumärket Njord, tillsammans med Bernadotte & Kylberg, och det har nog också bidragit.

"Finns inte i vårt bildspråk"

Utmärkelsen har givit blodad tand och nu jobbar Nordic Nest hårt för att fortsätta förtjäna sin plats som en av de mäktigaste i design- och arkitektur-Sverige.

Framför allt kommer vi att fortsätta jobba med sortimentsutvecklingen och köpupplevelsen på sajten. Allt från orderleverans till kundservice ska hålla högsta möjliga kvalitet och hastighet. Sen är vi helt övertygade om att vi ska fortsätta att jobba med eget innehåll, styling och fortsätta att följa trender internt för att hänga med i vad kunden verkligen vill ha.

Borde ni inte vilja sätta trender också?

Annons

Det är en väldigt relevant fråga. Och tack varje placeringen på listan kanske vi nu får lite större möjligheter att sätta trender. Våra kunder vill ha fina hem och bygga upp något fint, men alla har kanske inte alltid tid eller känner att de har den kunskapen. Då letar de hjälp och inspiration och där hoppas vi kunna hjälpa till, säger Bank Bergström och avslutar:

Och det jag tycker skiljer oss från andra aktörer i vår kategori är vårt innehåll, där våra bilder speglar hur det ser ut hemma hos människor. Det brukar annars vara mycket stylade, perfekta studiobilder, men det finns inte i vårt bildspråk.

Annons