E-handlaren blottar allt: “Vi är först i världen att göra detta”

Försöker visa allt för kunderna.

En av de största e-handlarna i Schweiz, Digitec Galaxus, försöker vara så transparenta som möjligt mot kunderna. Sedan gammalt har de prishistorikgrafer liknande Prisjakt, men då alltså i sin egen e-handel och gällande sina egna priser.

Företaget försöker ge kunderna så mycket information det bara går och nu har man introducerat något som man är säkra på att man är först i världen kring.

Annons

Vi är de första på e-handelsmarknaden att göra detta. Jag känner inte till någon annan onlineåterförsäljare i världen som avslöjar dessa uppgifter - inte heller någon tillverkare eller jämförelseportal, säger Oliver Herren, Chief Innovation Officer på Digitec Galaxus.

Så vad har man nu exponerat mot kunderna? Jo, nu ska man visa hur ofta kunderna returnerar en typ av produkt, hur ofta de går sönder under garantiperioden och hur lång tid ett garantiärende oftast tar att lösa.

Mer specifikt kommer man exempelvis att visa vad företag X har för returprocent i produktkategori Y. Och vad produktkategorin för det företaget har för felprocent under de första 24 månaderna. Samt ett snitt på garantiärendena.

En hög returprocent kan till exempel tyda på att en tillverkare av smarta klockor lovar för mycket gällande sina produkter, att produktbilderna på en garderob saknar viktiga detaljer eller att tröjor från ett visst märke inte passar bra på kunderna, säger Zara Hegemann från Galaxus som varit med och tagit fram funktionerna.

Hur det kan se ut i e-handeln

Digitec Galaxus säger att de strävar efter att ge kunderna all information så att de kan göra de bästa och mest hållbara köpbesluten.

Det är därför vi, förutom en hel del annan produktinformation, visar prisutvecklingen på produkterna i vårt sortiment samt till exempel Youtube-recensioner. Dessa nya funktioner gör ärlighet ännu mer avgörande i vår relation med våra kunder. Att exempelvis veta att ett garantiärende öppnas för 1 av 5 gällande en viss helautomatisk kaffemaskin är definitivt värt något, säger Oliver Herren.

Förhoppningen nu är också att detta kan leda till lägre kostnader för e-handlaren. Eftersom alla typer av returer och garantiärenden belastar företaget på olika vis.

Annons

Samtidigt är man redo för sura miner från vissa tillverkare som kanske inte uppskattar den fulla transparensen lika mycket. E-handlaren omsatte dock 20 miljarder kronor 2020 så de har förstås en del muskler att kontra med.

Annons