Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren där ingen har tid att dricka kaffe

E-handlaren där ingen har tid att dricka kaffe
Ehandel

Dela artikeln:

ANNONS

Följ med in bakom kulisserna på ett av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag. Coolstuff har på några få år åstadkommit mer än de flesta gör under en livstid. Ehandel.se har kikat under huven för att se vad som driver denna maskin framåt.

Det är ingen imponerande skylt eller fasad som möter mig när jag kommer fram till Coolstuffs lager i Malmös industrihamn. Däremot ett på alla sätt imponerande företag, med öppna och vänliga medarbetare. Det är tredje flytten till större lokaler sedan starten 2004, och något säger mig att det inte är den sista.


Bild ovan: Såhär ser fasaden ut vid den senaste lokalen i Malmö hamn. Grannarna är logistikbolag och industrier.

Christian visar runt mig på plocklagret där man precis arrangerat om och förbättrar rutinerna för att enklare kunna skala upp inför högsäsongen till jul med många nya och oerfarna plockare.


Bild ovan: Christian pekar på sitt fina lager.

Tidigare jobbade packpersonalen utifrån sina packbord och plockade en order i taget. Nu har man gått över till att använda plockvagnar på vilka man kan plocka 30-90 ordrar åt gången. Dels innebär detta att man kan plocka ordrar samtidigt som någon annan packar dem och på så sätt få ett jämnare flöde, men förhoppningen är även tidsbesparingar tack vare att man slipper springa fram och tillbaka genom hyllorna för varje order.


Bild ovan: De nya plockvagnarna till vänster i bild och packstationerna i mitten av bilden.

Det märks att man gör sig redo för en intensiv period. November och december motsvarar nästan hela resterande års omsättning och är enormt viktigt. Man har redan gjort årets beställningar och sitter i princip redo för anstormningen som är på väg. I år har Kajsa och Christian lovat sig själva att inte packa några order under julruschen och istället fokusera på att hantera inköpen, något som visat sig svårt att lyckas med tidigare pga. den höga tillväxten som man inte kunnat räkna med.

I år räknar de med att 15 personer kommer jobba samtidigt med packandet och eventuellt kommer man även att packa i dubbla skift fram till natten. Allt beror såklart på omsättningen, men när man växer så mycket som Coolstuff gör är det svårt att göra prognoser. Fortfarande fortsätter man att växa i hisnande takt och jämfört med förra året ligger man cirka 40% högre i omsättning i september.


Bild ovan: Mycket lådor blir det ute i bulklagret där produkterna ligger medan de väntar på att säljas.

När jag undrar om det inte är väldigt dyrt att ha så mycket kapital bundet i lager så erkänner Christian att de antagligen har lite lägre lageromsättningshastighet än andra e-handelsbranscher, men han ser ändå inget annat sätt att göra det på:

-Vi har alltid haft som ambition att köpa direkt av tillverkarna i Asien och då måste man köpa i volym för att få ner priserna.

När jag undrar om de funderat kring att ta sin fungerande logistik och infrastruktur till andra nischer och produkter så säger han direkt nej och motiverar sig med:

-Vi går hellre in på andra marknader.

Och andra marknader blir det. Inom kort lanserar man i Tyskland efter att förra året etablerat sig i Danmark. En satsning som snabbt visade sig mycket framgångsrik eftersom att man i dagsläget har en fjärdedel av sin omsättning från vårt grannland i väst.


Bild ovan: Det går som tåget på Coolstuff.dk och coolaste heter tydligen köligste på danska (tror vi?).

Anders Andersen är nyförvärvet som idag ansvarar för både den tyska och danska marknaden. Han anställdes efter en telefonintervju från Hong Kong över en sprakig telefonlinje. Eller åtminstone trodde Christian att det var en sprakig telefonlinje, men det visade sig bara att det var Anders danska dialekt.

Samma danska dialekt som några minuter senare försöker sälja på mig en Soundracer, när jag berättar att jag har problem med min firmabil. Av någon anledning får jag känslan av att tysklandslanseringen inte kommer bli något problem för detta gäng. Coolstuff kan det här med att sälja.

Kaffet då? –Nej, det fick jag inget. Christian berättade ursäktande att de tyvärr inte hade något att bjuda på. Ingen av deras 12 anställda dricker nämligen kaffe. Kanske är avsaknaden av kaffepauser hemligheten bakom deras framgång.

Av Dan Nilsson

Fler bilder från Coolstuff

Streckkodssystemet är nytt och är till för att man enkelt ska kunna registrera inleveranser från bulklagret till plocklagret och på så sätt alltid veta om en utskriven order finns på plats för plock.

Mycket hyllor blir det på ett e-handelsföretag i Coolstuffs storlek.

Här står den glada lagerpersonalen och packar ordrar.

Ute på bulklagret finns det mycket kartonger.

En orwak 3600 är ett måste för alla seriösa företagare. Den pressar kartonger till atomstorlek.

Det blev även en seriös bild på de medarbetare som ville ställa upp på bild, men den var inte lika kul att ha som artikelbild.

Från vänster: Anders, Kajsa, Christoffer, Patrik, Christian och Pontus.

Dela artikeln: