E-handlaren efter Fanta-upproret: “Det är många som har ringt in”

“Ett stort motstånd bland våra kunder”.

Häromdagen var det svettigt hos Coca-Cola då svensk media uppdagade att dryckesjätten ändrat receptet på läskedrycken Fanta Orange. I jakten på nyttigare drycker har Coca-Cola minskat sockret och tillfört aspartam till icke-lightvarianten av läsken. En förändring som upprört många.

Många konsumenter gillar helt enkelt inte den nya smaken och tycker att Coca-Cola förstört deras favoritdryck.

Annons

Jag blir så förbannad. De har dödat Fantan, skriver en av många upprörda i sociala medier.

Men där det finns upprörda kunder finns det även affärsmöjligheter, visar det sig.

"Ett sparat lager"

E-handlaren Klippkungen, som säljer godis och läsk online, säger sig vara redo för dessa typer av förändringar.

Oftast när det sker recept- eller produktförändringar ser vi till att ha ett sparat lager för att kunna tillgodose det akuta behovet som brukar uppstå i början, säger Per Sorting, Business Area Sales Manager på Klippkungen, till Ehandel.

Nu flaggar nätbutiken tydligt med att man erbjuder originalreceptet på hemsidan.

Som du kanske har sett och hört så har Fanta bytt recept. Vi har givetvis alltid en lösning på problemen och därav har vi letat upp originalreceptet på Fanta och kan erbjuda Fanta 1,5 liter utan aspartam i ett begränsat antal, skriver e-handlaren på sidan.

Har ni sålt mycket sedan nyheten spred sig om aspartam?

Det är många som har ringt in och frågat om vi har ett stort lager av Fanta utan aspartam. Men det har vi inte - endast ett begränsat antal pallar, säger Per Sorting.

Annons

“Efter några veckor är det bortglömt”

Enligt bolaget är förändringen fortfarande så ny att de ännu inte kan dra några försäljningsmässiga slutsatser.

Vad tycker ni om dessa förändringar?

Det finns många exempel på liknande fall och tidigare i år var det Coca-Cola Zero som ändrade smak. Inledningsvis märkte vi ett stort motstånd bland våra kunder, men efter några veckor är det i princip bortglömt. Rent generellt verkar marknaden för sockerfri godis och dryck växa sig större för varje dag som går - vi på Klippkungen vill såklart vara en del av denna utvecklingen också för att tillgodose allas behov, avslutar Per Sorting.

Annons