E-handlaren fälls för lättklädd reklam: ”Man ser fiskstjärten”

"Inga vitala delar syns".

Danska Shark Gaming, som bygger och säljer speldatorer, publicerade ett avklätt instagraminlägg. Mycket opassande tyckte en privatperson och anmälde annonsen till Reklamombudsmannen.

På bilden syns en kvinna, föreställande en sjöjungfru, med bar överkropp som skyler sig med ena armen. Framför henne på stenstranden ligger en datormus och ett headset och i texten står det "#LegendaryAdventures", "#JoinTheSharkSide" och "#SharkGaming".

Annons

Könsdiskriminerande, menar anmälaren som tycker att kvinnan används som ett sexuellt objekt för att sälja produkter till unga pojkar och män.

Shark Gaming håller dock inte alls med om att så skulle vara fallet, eftersom det rör sig om en sjöjungfru.

Man ser fiskstjärten uppe i högra hörnet, menar de.

Dessutom påpekar bolaget att man är hemmahörande i Danmark, som är känt för statyn "Den lilla sjöjungfrun" från 1913 och att många danska företag använder sig av olika tolkningar i sin marknadsföring.

Anmälaren skriver att kvinnan är naken vilket inte stämmer, inga vitala delar på kroppen syns och bilden har ej någon koppling till en verklig person utan en staty, skriver Shark Gaming i sitt yttrande.

"Ändrar inte bedömningen"

Men Reklamombudsmannen sätter ned foten och menar att den historiska statyn, eller det faktum att man är dansk, inte utgör några förmildrande omständigheter. Därför fäller man annonsen med motiveringen:

Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom att vara framställd med naken överkropp framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som sexobjekt saknar koppling till de marknadsförda produkterna datortillbehören och är därför nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Att syftet är att betraktaren ska associera till statyn Den lilla sjöjungfrun och att företaget därmed är danskt ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Shark Gaming har valt att ta bort bilden och meddelar att de inte kommer att använda sig av liknande bilder i framtiden.

Annons

Annons