Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren Gents lyfter fram dofter på nätet

E-handlaren Gents lyfter fram dofter på nätet
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Det forskas en hel del kring dofter och vi vet att det utvecklas olika tekniska hjälpmedel som kan kopplas in i en dator för att kunna sniffa på virtuella saker. Vi pratar om tekniska mackapärer som skapar dofter. Detta så att vi i framtiden skall kunna lukta ute på nätet. Framtiden är givetvis inte här ännu och vad gör man då som näthandlare om man vill förmedla parfymdofter i sin nätbutik?

E-handlaren Gents.se tror sig ha funnit lösningen genom att lära sina kunder lite mer om hur parfymer fungerar. De har introducerat något de kallar Gents doftwebb vilket ska hjälpa deras kunder med följande:

  • Dela upp din parfym i topp, hjärt- och basnoter
  • Identifiera de noter du tycker mest om
  • Hitta andra parfymer med liknande karaktär
  • Med hjälp av varor i kylskåpet och i fruktskålen, föreställa dig hur parfymen doftar

Den första punkten är den mest intressanta då det är den de sedan applicerar i sin nätbutik. Parfymer består tydligen av tre olika noter och dessa ska man kunna identifiera på sin favoritparfym.


Ett exempel på en parfym och dess noter

De har sedan specificerat alla noter, med bilder av örter, blommor, frukter osv, på produktnivå i nätbutiken. Säg att du gillar en parfym med en toppnot av citron. Då kan du klicka på bilden av citronen och få upp andra parfymer med samma toppnot.

Eftersom vi fann detta koncept intressant bad vi Gents VD, Jenny Rydhström, om en kommentar:

"Vi gjorde en kundundersökning på webben för några månader sedan, och på frågan om Gents kunde göra något bättre, svarade många skämtsamt att de önskade att vi skulle kunna förmedla dofter över Internet. Och det är klart ett problem när man som kund köper varor med doft på Internet att man inte kan veta hur det doftar innan man betalt, fått det hemskickat och brutit förpackningen. Det hämmar ju försäljningen en del, helt klart. Lite grisen i säcken.

Så då tog vi på oss tänkarmössan och tittade lite på hur icke-kommersiella parfym-sajter utomlands hade löst det. Och så tog vi in en duktig praktikant som gjorde verklighet av allt och gjorde det hela ännu lite bättre."

Det är ett intressant sätt att lösa problemen av att man inte kan sniffa saker på nätet. Detta fungerar förmodligen inte för billiga parfymer men Gents ser ut att sälja lite dyrare och mer exklusiva dofter, där målgruppen förmodligen uppskattar att lära sig mer om produkten de köper. Om inte annat visar det att man verkligen kan sina parfymer.

 

Källa: press

Dela artikeln: