E-handlaren hyvlar sin PR – skiftar fokus från kvinnor

"Stelnat i gamla könsnormer".

E-handlaren Estrid har anklagats för både femwashing och idéstölder. Men nu tänker rakhyvelsbolaget om. I ett pressmeddelande framgår det att man nu byter inriktning på sin kommunikation och slutar att fokusera på kön. Istället ska marknadsföringen skiftas "från kvinnor till människor".

Det känns bara som ett naturligt steg för oss. Inte minst för att det ligger i Estrids DNA att utmana förlegade ideal. Vår filosofi är enkel: om vår produkt tilltalar dig, så är den för dig. Vi kommer aldrig tala om för konsumenten vem de är eller ska vara, och de ska aldrig behöva ifrågasätta sig själva bara för att branschen stelnat i gamla könsnormer. Därför släpper vi det dammigt binära tänket från och med nu, säger Dani Montano, creative lead på Estrid, i en kommentar.

Annons

Bolaget, som omsatte drygt 117 miljoner och gjorde en rörelseförlust på 71 miljoner under 2020, uppger att de vill "utmana den binära skönhetsindustrin".

Det har redan börjat ske en förändring i hur skönhetsbranschen pratar kring kön och identitet. Men det går alldeles för långsamt. Vi vill snabba på utvecklingen och vara en inspiration för branschen att våga ifrågasätta både gamla normer och sig själva. Alla människor har rätt till bra produkter, oavsett hur de väljer att identifiera sig, säger Caroline Borelius, Head of Brand Marketing på Estrid.

Annons