E-handlaren knäckte koden – ska dra in 15 miljoner: ”Nu gäller det”

Kunderna strömmade till direkt.

Flera bilägare vill ha så kallad "staggered fitment", alltså bredare hjul bak än fram. Men att lyckas beställa detta online har varit en krånglig process. Fram tills nu. Enligt e-handlaren Däckline är man nämligen först ut i Sverige med att erbjuda just den tjänsten via bara tre klick.

Bilägaren behöver bara skriva in sitt registreringsnummer, få veta om bilen har "staggered fitment" eller ej och vilka produkter som är rätt. Efter framgångsrika tester är tjänsten nu igång på riktigt. Och mottagandet har varit varmt. Konverteringarna har ökat med 32 procent på kort tid.

Annons

Det har hittills genererat runt 1 miljon kronor mer än föregående år, om man jämför samma period och exkluderar dom vanligare bilarna mot dom lite finare, säger Imad Doudar, vd på Däckline, till Ehandel.

Hur lyckades ni lösa det rent tekniskt och varför har det varit så svårt tidigare?

Vi tog hjälp av dataföretaget Carlinkment som tillsammans med sina utvecklare suttit med oss under flera månader för att försöka "knäcka koden". Tidigare har vi försökt via andra dataföretag men inte lyckats. Vi har försökt via andra svenska leverantörer, men som inte heller lyckats.

Många av konsumenterna som efterfrågar den här tjänsten är i den kapitalstarka kategorin. Förhoppningen är därför att den kommer att generera en hel del försäljning. Förutsatt att man når rätt målgrupp.

Vi räknar med att lösningen ska generera runt 15 miljoner kronor till 2024. Nu gäller det för oss att få ut innovationen hos bilfolket, säger Imad Doudar.

Rusar med 125 procent

Däckline säljer, som namnet antyder, däck, fälgar och kompletta hjul och har så gjort framgångsrikt i flera år. Bolaget har vuxit stadigt och såg under 2021 ett rejält lyft då försäljningen uppgick till 52 miljoner kronor. Resultatet, efter finansiella poster, växte även det till 6,5 miljoner.

Trots starka jämförelsetal och en orolig omvärld ser det ut som om man kommer att slå dem med råge i år.

Om man jämför 2021 med 2022 så har vi ökat vår försäljning med 125 procent, medan trafiken till sajten har vuxit med 79 procent. Vi ligger strax över 52 miljoner kronor 2021, att jämföra med 2020 där vi omsatte 38 miljoner. Som det ser ut nu så har prognoser för 2022 visat att vi nästan kommer att slå 70 miljoner kronor, avslutar Imad Doudar.

Annons

För Carlinkment är den tekniska lösningen förstås en fin fjäder i hatten och något som väckt intresse från flera håll.

 Vi är glada över möjligheten att skapa något nytt tillsammans med Däckline. Redan nu har det trillat in förfrågningar, säger Alen Rasic, vd på Carlinkment.

Annons