Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren lägger ned i Norden: "Allt roligt har ett slut"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Köptes av jätten, men tvingas ändå ge upp.

ANNONS

E-handlaren Glossybox, som säljer skönhetsboxar på prenumeration, lägger ned i Norden, efter 12 års verksamhet. Det framgår av ett inlägg på bolagets sociala medier.

Allt roligt har dessvärre ett slut och vi måste i dag meddela att din junibox kommer att bli din sista. Glossybox lägger ner sin verksamhet i Norden, är meddelandet som möter användarna.

Glossybox, som sedan 2017 ägs av brittiska The Hut Group, har genom åren haft samarbeten med flera kända influencers, bland annat Bianca Ingrosso. De fick under 2022 också en hel del kritik för att lådorna innehöll okända varumärken till höga priser.

Vid en titt på siffrorna kan vi konstatera att bolaget legat och balanserat runt lönsamhetsgränsen. Samtidigt har soliditeten varit väldigt låg. Under 2022 var den uppe i 7 procent, vilket var deras bästa notering sedan 2019.

Försäljningen kraschade

Samtidigt kraschade försäljningen under året, från 137,8 till 101,4 miljoner kronor, samtidigt som rörelseresultatet backade från 3,4 till 2,5 miljoner. Och utvecklingen verkar sedan inte ha gått åt rätt håll.

Företagets finansiella resultat för 2022 reflekterar de pågående globala ekonomiska utmaningarna som uppstått, på grund av globala leveransproblem och högre inflation i omvärlden. Denna trend förväntas fortsätta under 2023, skriver man i årsredovisningen.

Nu läggs alltså verksamheten ned i Sverige, Norge och Finland. De kunder som köpt en årsprenumeration kommer också att få sina pengar tillbaka, skriver bolaget.

Dela artikeln: