Vanbruun grundades 2014 som en renodlad e-handelsplattform. Med en omsättning på över 180 miljoner kronor under 2024 och ett uttalat mål att nå en omsättning på 250 miljoner kronor för 2025, är steget in i Frankrike en del av företagets tillväxtstrategi. Föregående år, 2023, omsatte bolaget 182 miljoner kronor med en vinst före skatt på 32 miljoner kronor.
Öppningen i Paris följer på etableringar i städer som Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Amsterdam. Enligt grundaren Victor Halvarsson är de fysiska butikerna en strategi för att nå nya kundgrupper.
Det nya 114 kvadratmeter stora showroomet ska erbjuda personlig rådgivning och möjligheten att designa skräddarsydda smycken, en tjänst som företaget erbjuder på flera marknader.
Öppningen av vårt showroom i Paris är både en hyllning till våra framgångar och ett strategiskt steg framåt i vår europeiska expansion, säger Victor Halvarsson, grundare och vd.
Att få ta vår personliga service och skandinaviska hantverk till Paris är en dröm som går i uppfyllelse, och vi ser fram emot att skapa oförglömliga upplevelser för våra franska kunder.
Företagets tillväxt drivs enligt bolaget inte bara av geografisk expansion, utan även av ett breddat sortiment. Företaget har noterat en efterfrågan på andra smycken utöver förlovnings- och vigselringar, såsom så kallade "push-presents", gåvor till nyblivna mammor. Victor Halvarsson menar att företagets flexibilitet är en faktor i konkurrensen med andra aktörer.
Efter etableringarna i Amsterdam och Paris finns fler europeiska städer med i företagets expansionsplaner, däribland Zürich, Milano och London.