Stenbolaget har länge varit, lite i smyg, en av Sveriges större e-handlare. Företaget grundades 2005 och säljer allt från trappor och poolkantsten till skiffer, utomhusbelysning och lösmaterial som grus och sand.
Kärnaffären är granitprodukterna och dessa producerar man själva i fabrik, via sitt dotterbolag i Turkiet. Man kontrollerar alltså hela kedjan, från råmaterial till leverans ut till kund. Under förra året omsatte bolaget nästan 134 miljoner kronor och gjorde ett resultat på strax under 9 miljoner. Men i år har det verkligen hänt grejer. Så pass mycket att man nu siktar på att under 2024 omsätta hela 350 miljoner kronor. Målsättningen är att växa med 30 procent årligen mellan 2022 till 2024.
Vi har en tillväxt på 24 till 25 procent i år. Vi har lagt grunden för att rulla ut det här konceptet över landet. Parallellt har vi byggt upp allt med vår fabrik. Vi sourcar allt från grunden och har en central hantering av allt från logistik till B2B-sälj, säger Johan Gustafsson, vd och grundare av Stenbolaget, till Ehandel.
Nyckeln som låste upp tillväxtlåset är en omfattande logistiksatsning. Här ligger fokus på att bygga flera logistikcenter för att så snabbt och kostnadseffektivt som möjligt nå ut till kund.
Vi har ett logistikcenter i Mälardalen och har även öppnat upp ett i Ulricehamn, som ska ha hand om Göteborgsregionen. Vi öppnar även ett showroom i Göteborg och ett i Malmö. Vår målsättning är också att ha ett logistikcenter i Malmö.
Varför väljer ni att ha flera mindre i stället för ett större centrallager?
Det går inte att ta hela Sverige utan att sprida ut logistikcenter. Våra logistikcenter är mellan 10 000 och 14 000 kvadratmeter stora och produkterna är sådant som primärt lagras utomhus. Men vi är beroende av bra placerade logistikcenter, för att hålla leveranserna korta, säger Johan Gustafsson och fortsätter:
Det här är produkter som inte är lönsamma att frakta långa sträckor. Samtidigt så styr vi tillverkningen och leveranserna från fabrik går direkt till våra logistikcenter. När produkten väl landat hos kund så är de totala fraktkostnaderna ganska höga när man räknar in dels container- och lastbilskostnader. Det är ungefär 20 procent av värdet på produkterna. Så hanterar vi det effektivt får vi en stor konkurrensfördel.
En rejäl satsning på nya logistikcenter, showrooms, ett helt nytt affärsystem och en förbättrad webbutik för D2C-affären kostar naturligtvis på. Men trots kraftiga investeringar visar det sig att de ständigt svarta siffrorna på resultatraden kommer att hänga i.
Vi kommer att kunna öka marginalerna och visar i år, trots den kraftiga utrullningen och satsningen vi gjort, en ökad lönsamhet - som också kommer fortsätta att öka. Vi budgeterar för en EBITA som inte understiger 12 procent de närmsta åren.
E-handeln får nyckelroll
De främsta konkurrenterna finns oftast på lokal nivå. Om man inte tittar på större byggaktörer, som har ett lite mindre utbud av just granitprodukter. Stenbolaget, som ju nischat sig på området, ser därför en jättemöjlighet att äga marknaden från norr till söder. Och här spelar e-handeln en avgörande roll.
Faktum är att e-handeln direkt till privatkund ökat med 100 procent i år, sedan man i mars lanserade en helt ny plattform. Det innebär att runt 30 procent av D2C-försäljningen nu sker via e-handel och målsättningen är at nå över 50 procent under 2022. Totalt har webbshoppen haft 800 000 unika besökare hittills i år.
Generellt när vi tittar på vår försäljning så säljer vi 70 procent med frakt. Så det är bara en liten del av kunderna som hämtar sina varor hos oss. Produkten passar därför väl att sälja i e-handeln. Och traditionellt sett finns det ingen riksaktör i dag, då man inte kunnat skala och få lönsamhet i det. Där har vi en stor fördel. Mycket tack vare e-handeln.
"Har ett starkt miljötänk"
Av den totala försäljningen består runt 50 procent i dag av D2C, men då förstår ni att även B2B-grenen är ett väldigt viktigt ben att luta sig mot för Stenbolaget.
Nästa steg för oss är att vi har en väldigt spännande plan på B2B-delen också. Där är vi väldigt starka. Större delen av det vi säljer hamnar i trädgårdar hos folk. Vi har ungefär 50 procent privatkunder som vi säljer direkt till. Resten går till mindre och medelstora entreprenörer. Det finns väldigt mycket att göra där, men mer än så säger jag inte i dag.
Hur mycket spelade pandemin in i att göra den här större satsningen, eller var det på gång redan innan?
Om vi tittar på 2020 med hemmafixartrenden som varit och jämför med i år, så ser vi att vår del av marknaden varit ganska platt i år. Det har alltså inte varit någon direkt tillväxt jämfört med förra året. Så att vi har vår tillväxt på 25 procent är jättestarkt. Vi ser också en långsiktig trend där man lägger ned mer pengar på sina trädgårdar. Våra produkter har också ett starkt miljötänk i och med att vi är de enda som sourcar från grunden. Att vi producerar våra produkter själva och levererar hela vägen till slutkunden. Vi har hela kedjan och en helt annan styrka än våra konkurrenter, säger Johan Gustafsson.