Hedlund skriver vidare att syftet är att anpassa den interna strukturen för att “bättre spegla nuvarande affärsprioriteringar och långsiktiga tillväxtplaner, särskilt på den amerikanska marknaden”. Hon betonar att åtgärderna vidtas för att säkerställa att bolaget är “rustat för långsiktig framgång” och att de berörda anställda ska stöttas genom processen.
Med hänsyn till de individer som berörs delar vi inte fler detaljer i nuläget, säger hon.
Beskedet om uppsägningar kommer bara en månad efter att ett ledarskifte ägde rum i bolaget.
LÄS ÄVEN: Mitt i krisen: Djerf Avenues VD kliver åt sidan - hon tar över
I april klev medgrundaren Rasmus Johansson åt sidan som vd för att istället bli tillförordnad marknadschef (CMO). Han motiverade bytet som ett "naturligt steg" för att stärka företaget och möjliggöra ett ökat fokus på expansionen i USA – en marknad som krävde en "boots-on-the-ground"-mentalitet. Nanna Hedlund, med lång erfarenhet från bolag som Kicks och Polarn O. Pyret, tog då över som tillförordnad vd. Bolaget beskrev hennes tillsättning som avgörande för "nästa kapitel i vårt varumärkes resa av tillväxt och global expansion".
Djerf Avenue har tidigare skakats av negativ publicitet. I december 2024 publicerade Aftonbladet en granskning där tidigare anställda vittnade om en arbetsmiljö präglad av "psykisk terror", utskällningar och mobbning.
LÄS ÄVEN: Tystnad från toppen – Djerf Avenue vägrar kommentera
Kritiken riktades även mot hur företaget hanterade situationen, med ett sent och undanskymt svar på sociala medier. Rasmus Johansson kommenterade då kritiken som "en tydlig signal för oss att vi behöver göra mer".
De nuvarande uppsägningarna sker alltså mot en bakgrund av ett nyligen genomfört ledarskifte och tidigare arbetsmiljökritik, samtidigt som bolaget uttryckligen siktar på tillväxt på den viktiga amerikanska marknaden. Hur många anställda som berörs av de "begränsade organisatoriska förändringarna" är i nuläget oklart.