ANNONS

E-handlaren sålde slut på en vecka - vägrade pengar mitt i skogen

Ylva Nestmark och Therése Bohlén Kinn
"Anti-express-butiken" .

Det tog bara en vecka. E-handlaren Koyias skogsbutik, där kundernas pengar inte har ett värde och endast närvaro kan bytas mot en parfym, har redan sålt slut. Konceptet med en obemannad butik i ett skogsområde i Småland, som endast kan hittas via koordinater, har visat sig vara en viral hit.

ANNONS

I ett meddelande till sina besökare skriver Koyia på sociala medier:

Wow, ni hittade oss! Vårt skogslager har sålt slut, men oroa er inte – nya produkter kommer innan helgen! Under tiden kan ni fortfarande handla online.

Den stora anstormningen till butiken, som saknar adress och endast kan hittas via koordinater, visar på ett enormt intresse för det unika konceptet. Modellen, där en parfym värd 599 kronor kan bytas mot 599 sekunders mobilfri närvaro, var tänkt som en motreaktion till den snabba konsumtionshetsen.

I en tid där allt kretsar kring snabba resultat och där konsumenter hetsas till att köpa allt mer, allt fortare, vill vi bidra med något som får oss att sakta ner, säger medgrundaren Ylva Nestmark om idén bakom vad hon kallar "världens långsammaste butik".

Ansträngd ekonomi som bakgrund

Framgången med den virala marknadskampanjen kommer mot en bakgrund av en tuff ekonomisk start för det Göteborgsbaserade företaget. Koyia AB, som registrerades 2023, redovisade i sitt senaste bokslut en omsättning på endast 32 000 kronor för helåret 2024, med en förlust på 15 000 kronor.

Vid räkenskapsårets slut var det egna kapitalet negativt med -38 000 kronor, vilket innebär att bolagets skulder översteg tillgångarna. Den lyckade lanseringen av skogsbutiken, som designats av designduon Lucas och Tyra Morten, kan dock vara precis den uppmärksamhet som bolaget behöver.

Branschveteraner bakom konceptet

Bakom det uppmärksammade konceptet står två grundare med gedigen erfarenhet från reklam- och kommunikationsbranschen. Ylva Nestmark har en lång karriär bakom sig som bland annat Creative Director på reklambyrån Stendahls och har tidigare varit marknadschef (CMO) för dryckesföretaget Oddbird International.

Medgrundaren Therése Bohlén Kinn har en lika tung bakgrund som copywriter och har arbetat på flera byråer som The Bond, NORD DDB och även hon hos Stendahls.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se