E-handlaren som fick nog – har startat egen konkurrent till nShift

“Det finns få saker som är tråkigare än att boka en frakt”.

Om man tycker att priset är för högt, vad gör man då? Man röstar med plånboken förstås. Men om man anser att det inte finns några andra klockrena alternativ på marknaden så blir det förstås lite klurigt.

Faktum är att Transportadministrations-systemet Nshift, som tidigare hette Unifaun, har käkat upp en del konkurrenter som Returnado och Webshipper. Nshift är samtidigt en sammanslagning av Unifaun, Consignor och Transsmart. Marknaden inom TA-system har uppenbarligen konsoliderats en del.

Annons

En utveckling som följts av, enligt många e-handlare, en chockerande prishöjning. Vissa har gått så långt som att kalla det en scam. Nshift håller dock inte med utan hävdar bestämt att det i snitt är en höjning med 10 procent.

LÄS ÄVEN: E-handlare chockade av Nshift nya priser: “Trodde det var en scam”

Vad som också kan ligga till grund för den senaste tidens kritik mot Nshift är det faktum att fraktjättar som PostNord och DHL erbjudit Nshifts system subventionerat, i avskalad version, till sina kunder under andra namn. Dessa system är kända som Pacsoft och DHL Multishipping. Men nu försvinner dessa samarbeten, huruvida det är Nshift som initierat ett avslut på dem eller fraktbolagen är oklart. Många kunder möts dock av högre priser efter att dessa system nu fasas ut.

Vad vi förstår så betalade man till exempel via Pacsoft inget per order, utan endast en årsavgift om man använde Unifauns mjukvara. Medan det med Nshift ofta blir en kostnad per order och tillägg för fler transportörer. Något som förstås gör stor skillnad.

En e-handlare som inte accepterade situationen är Björn Hansson som bland annat är med och driver Gents.se, samt är grundare av Bodyguard.nu.

För Gents del skulle det innebära en kostnadsökning till Nshift på cirka 250 000 kronor om året när Pacsoft skulle läggas ner, säger han till Ehandel.

Björn Hansson har nu, via ett eget företag, dragit igång tjänsten Packflow.

Jag har utvecklat Packflow som ett sidoprojekt i cirka två års tid ur frustration av bland annat Nshift och deras service, samt att priset gick upp med nära 100 procent utan att ha blivit informerad. Det är inga enorma summor i mitt fall men det är också en principsak om hur de hanterar det, att dessutom behöva vänta flera veckor på att få svar, säger han.

Annons

Och han är inte ensam om att klaga på Nshifts kundtjänst, utan det var även där en stor del av kritiken också låg när e-handlare uppdagade de höjda priserna.

Eftersom jag själv använder flera olika plattformar såsom Quickbutik, WooCommerce, CDON, Fortnox med flera så ville jag ha ett "one system to rule them all" så att säga. Det finns få saker som är tråkigare än att boka en frakt, varje minut är en bortslösad minut. Jag tyckte inte det fanns några bra system på marknaden för detta som dessutom är snabbt att jobba i, jag vill helautomatisera hela fraktbokningsprocessen, där Packflow enligt regler kan bestämma det mest optimala fraktsättet utefter vikt, ordervärde, kundens val, kundtyp och så vidare.

Björn Hansson berättar att han vill att den nya tjänsten ska bli en "schweizisk armékniv" för e-handlare.

Systemet är byggt på en modern serverless arkitektur med flertrådad köhantering. Det kan alltså skala helt dynamiskt on-demand utefter belastning, utan att behöva vänta på att fler servrar ska “spinna upp”. Dessutom kapar man kostnader med 70 till 90 procent, vilket kommer gagna Packflows kunder.

Den underliggande fraktbokningsmotorn bygger på samma teknik som kollegan Kristofer Karlsson utvecklat för Gents, där e-handlaren gjort kopplingar till Postnord, Budbee, DHL Express och DHL Freight. En motor som alltså är beprövad och används dagligen till hundratals fraktbokningar.

Packflow är dock inte helt redo för marknaden ännu, men en lansering ska närma sig.

Just nu tar jag emot beta-testare på systemet för att sedan gå live när allt är på plats och intrimmat, berättar Björn Hansson.

Vad kommer du att ta betalt för tjänsten sen?

Det är inte helt spikat än, men vad som däremot är bestämt är att det inte kommer vara några fasta avgifter såsom månadskostnad eller extra kostnader för fler transportörer. Det kommer enbart vara en rörlig avgift per fraktbokning, någonstans runt 60 öre och med volymrabatter. Upp till 50 bokningar per månad helt kostnadsfritt. Alltså en väldigt enkel prismodell som är lätt att räkna på och växa med, säger Björn Hansson.

Annons