Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren som fick nog - har startat egen konkurrent till nShift

Bjรถrn Hansson pรฅ Gents lager
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

โ€œDet finns fรฅ saker som รคr trรฅkigare รคn att boka en fraktโ€.

ANNONS

Om man tycker att priset รคr fรถr hรถgt, vad gรถr man dรฅ? Man rรถstar med plรฅnboken fรถrstรฅs. Men om man anser att det inte finns nรฅgra andra klockrena alternativ pรฅ marknaden sรฅ blir det fรถrstรฅs lite klurigt.

Faktum รคr att Transportadministrations-systemet Nshift, som tidigare hette Unifaun, har kรคkat upp en del konkurrenter som Returnado och Webshipper. Nshift รคr samtidigt en sammanslagning av Unifaun, Consignor och Transsmart. Marknaden inom TA-system har uppenbarligen konsoliderats en del.

En utveckling som fรถljts av, enligt mรฅnga e-handlare, en chockerande prishรถjning. Vissa har gรฅtt sรฅ lรฅngt som att kalla det en scam. Nshift hรฅller dock inte med utan hรคvdar bestรคmt att det i snitt รคr en hรถjning med 10 procent.

Lร„S ร„VEN: E-handlare chockade av Nshift nya priser: โ€œTrodde det var en scamโ€

Vad som ocksรฅ kan ligga till grund fรถr den senaste tidens kritik mot Nshift รคr det faktum att fraktjรคttar som PostNord och DHL erbjudit Nshifts system subventionerat, i avskalad version, till sina kunder under andra namn. Dessa system รคr kรคnda som Pacsoft och DHL Multishipping. Men nu fรถrsvinner dessa samarbeten, huruvida det รคr Nshift som initierat ett avslut pรฅ dem eller fraktbolagen รคr oklart. Mรฅnga kunder mรถts dock av hรถgre priser efter att dessa system nu fasas ut.

Vad vi fรถrstรฅr sรฅ betalade man till exempel via Pacsoft inget per order, utan endast en รฅrsavgift om man anvรคnde Unifauns mjukvara. Medan det med Nshift ofta blir en kostnad per order och tillรคgg fรถr fler transportรถrer. Nรฅgot som fรถrstรฅs gรถr stor skillnad.

En e-handlare som inte accepterade situationen รคr Bjรถrn Hansson som bland annat รคr med och driver Gents.se, samt รคr grundare av Bodyguard.nu.

Fรถr Gents del skulle det innebรคra en kostnadsรถkning till Nshift pรฅ cirka 250 000 kronor om รฅret nรคr Pacsoft skulle lรคggas ner, sรคger han till Ehandel.

Bjรถrn Hansson har nu, via ett eget fรถretag, dragit igรฅng tjรคnsten Packflow.

Jag har utvecklat Packflow som ett sidoprojekt i cirka tvรฅ รฅrs tid ur frustration av bland annat Nshift och deras service, samt att priset gick upp med nรคra 100 procent utan att ha blivit informerad. Det รคr inga enorma summor i mitt fall men det รคr ocksรฅ en principsak om hur de hanterar det, att dessutom behรถva vรคnta flera veckor pรฅ att fรฅ svar, sรคger han.

Och han รคr inte ensam om att klaga pรฅ Nshifts kundtjรคnst, utan det var รคven dรคr en stor del av kritiken ocksรฅ lรฅg nรคr e-handlare uppdagade de hรถjda priserna.

Eftersom jag sjรคlv anvรคnder flera olika plattformar sรฅsom Quickbutik, WooCommerce, CDON, Fortnox med flera sรฅ ville jag ha ett "one system to rule them all" sรฅ att sรคga. Det finns fรฅ saker som รคr trรฅkigare รคn att boka en frakt, varje minut รคr en bortslรถsad minut. Jag tyckte inte det fanns nรฅgra bra system pรฅ marknaden fรถr detta som dessutom รคr snabbt att jobba i, jag vill helautomatisera hela fraktbokningsprocessen, dรคr Packflow enligt regler kan bestรคmma det mest optimala fraktsรคttet utefter vikt, ordervรคrde, kundens val, kundtyp och sรฅ vidare.

Bjรถrn Hansson berรคttar att han vill att den nya tjรคnsten ska bli en "schweizisk armรฉkniv" fรถr e-handlare.

Systemet รคr byggt pรฅ en modern serverless arkitektur med flertrรฅdad kรถhantering. Det kan alltsรฅ skala helt dynamiskt on-demand utefter belastning, utan att behรถva vรคnta pรฅ att fler servrar ska โ€œspinna uppโ€. Dessutom kapar man kostnader med 70 till 90 procent, vilket kommer gagna Packflows kunder.

Den underliggande fraktbokningsmotorn bygger pรฅ samma teknik som kollegan Kristofer Karlsson utvecklat fรถr Gents, dรคr e-handlaren gjort kopplingar till Postnord, Budbee, DHL Express och DHL Freight. En motor som alltsรฅ รคr beprรถvad och anvรคnds dagligen till hundratals fraktbokningar.

Packflow รคr dock inte helt redo fรถr marknaden รคnnu, men en lansering ska nรคrma sig.

Just nu tar jag emot beta-testare pรฅ systemet fรถr att sedan gรฅ live nรคr allt รคr pรฅ plats och intrimmat, berรคttar Bjรถrn Hansson.

Vad kommer du att ta betalt fรถr tjรคnsten sen?

Det รคr inte helt spikat รคn, men vad som dรคremot รคr bestรคmt รคr att det inte kommer vara nรฅgra fasta avgifter sรฅsom mรฅnadskostnad eller extra kostnader fรถr fler transportรถrer. Det kommer enbart vara en rรถrlig avgift per fraktbokning, nรฅgonstans runt 60 รถre och med volymrabatter. Upp till 50 bokningar per mรฅnad helt kostnadsfritt. Alltsรฅ en vรคldigt enkel prismodell som รคr lรคtt att rรคkna pรฅ och vรคxa med, sรคger Bjรถrn Hansson.

Dela artikeln: