E-handlaren svingar hem konkurrenten: ”Väldigt glad”

”Större sortiment av återvunna bollar”.

Golfbollar dimper inte sällan ner i banornas vattenhinder. E-handlaren Out of bounds, grundat 2007, har gjort en affär av dessa golfar-missöden.

Företaget dyker nämligen ner i vattenhindren och tar upp bollar från botten. Sedan säljer de bollarna igen. I år är målet att plocka upp runt fyra miljoner golfbollar ur vattenhinder, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Annons

Det här upplägget har också visat sig vara en bra affär. I dag samarbetar man med 260 golfklubbar och säljer bollar till flera länder, även utanför Norden.

Sedan 2019 har bolagets omsättning mer än fördubblats till närmare 42 miljoner kronor. Resultatet snuddade förra året vid 6 miljoner, från drygt 3 miljoner året innan.

"Göra vårt yttersta"

Nu vill man växa ännu mer och köper konkurrenten Droppbollen. Det är en e-handel, grundad 2018, som också säljer golfbollar som har återvunnits ur vattenhinder.

Vi kommer att göra vårt yttersta för att alla golfare som varit kunder till Droppbollen får en fortsatt riktigt bra köpupplevelse hos Out of bounds framöver. Kunderna erbjuds ett större sortiment av återvunna bollar till snabb leverans och även riktigt prisvärd golfutrustning i många kategorier, kommenterar Johannes Bergenwall, vd på Out of bounds.

Droppbollen försvinner dock som varumärke och integreras helt i Out of bounds.

Nu har vi goda förutsättningar att kunna fortsätta växa och samtidigt tillgodose ett fullt sortiment av bollmodeller under hela golfsäsongen. Vår verksamhet i Danmark, Tyskland och Nederländerna är marknader som just nu visar en stark efterfrågan för Out of bounds erbjudande, avslutar Johannes Bergenwall.

Annons