E-handlarens designknep gav nätbutiken unikt sortiment

Har hittat ett sätt att skilja sig från konkurrenterna.

E-handelns möjligheter att erbjuda närmast enorma sortiment är ofta en fördel, men kan förstås också ha sina nackdelar. Det finns exempelvis studier som visar att potentiella kunder kan bli överväldigade av ett för stort utbud. En annan utmaning är att det ibland inte finns något - utom möjligen priset - som skiljer sortimenten hos olika återförsäljare åt.

För att särskilja sig från konkurrenter som säljer samma externa varumärken har Boozt under det senaste året jobbat med en ny satsning. Den heter Boozt Collabs och går i korthet ut på att Boozt tar fram unika kollektioner tillsammans med utvalda modevarumärken.

Annons
Annons

Våra collabs är exklusiva designsamarbeten mellan oss och primärt starka nordiska varumärken som till exempel Filippa K, By Malina, Mads Nørgaard, By Malene Birger och Les Deux. Det är ett område som vi har fokuserat en del på under de senaste sex till tolv månaderna och hjälper till att särskilja och göra vårt sortiment unikt i förhållande till konkurrenter som säljer samma varumärken, säger Anders Enevoldsen, kommunikationschef på Boozt.

"Områden där det finns ett stort intresse"

Utöver att erbjuda varor som alltså bara ska gå att handla hos Boozt, är tanken att Collabs-upplägget ska ge kunderna ett mer miljövänligt sortiment att botanisera bland.

En del av våra collabs är baserade på hållbara material eftersom det är en agenda vi gärna vill hjälpa våra varumärkespartners att främja. Det ultimata målet är självklart att ge våra kunder ett så intressant och relevant urval som möjligt och de här designsamarbetena berör några av de områden där vi genom vår gemensamma data kan se att det finns ett stort intresse.

De aktuella varorna förvaras, precis som resten av sortimentet på Boozts sida, i e-handlarens eget lager.

Därmed är vi i full kontroll över kundupplevelsen, avslutar Anders Enevoldsen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!