E-handlarens hållbarhetsdrag: Inför pant på förpackningarna

"Första aktören i branschen".

Återvinn din tomma förpackning och få fem kronor i pant. Det erbjuder Skincity nu de kunder som handlar varor från skönhetsaktörens egna varumärken. Satsningen är ett samarbete med initiativet PantaPå, och enligt bolagets vd Stefan Fragner är e-handlaren först ut med upplägget i sin bransch.

Med hjälp av PantaPå kan vi på ett väldigt smart, innovativt och smidigt vis sätta ett värde på våra förpackningar, något som bidrar till ökad återvinning och minskar mängden plast som bränns upp eller hamnar i naturen. Vi är väldigt glada över att vara den första aktören i branschen att ansluta till PantaPå, säger han i en kommentar.

Annons

Bankkonto eller donation

Kunder som vill ta del av erbjudandet kan lämna in sina förpackningar vid en vanlig återvinningsstation. När de har skannat förpackningens streckkod får de en utbetalning på fem kronor per förpackning.

Man får välja hur man vill ha sin pant; lösa in på bankkonto, donera eller ge bort till en vän, förklarar Skincitys PR-specialist Lovisa Hedlund när vi hör av oss och frågar om saken.

Går detta bara att göra med era egna förpackningar eller kan det bli aktuellt att involvera även externa varumärken?

Som det ser ut nu gäller detta enbart med våra egna varumärken - Skincity Skincare, MakeTheMake och Skincity Essentials.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!