E-handlarens modell såg för smal ut – fälls av RO

"Tar inte ett socialt och yrkesmässigt ansvar".

"Många unga handlar kläder av företaget som har ett stort socialt ansvar att visa unga personer och modeller i modebranschen med en annan livsstil än självsvält". Den åsikten framförs av en person som skickat in en anmälan om modeföretaget Zara till Reklamombudsmannen, RO. Enligt anmälaren har Zara använt sig av en modell som är "extremt smal" i reklam på sin hemsida, vilket personen i fråga tycker skickar fel signaler till unga konsumenter.

Anklagelserna tillbakavisas dock från Zaras håll.

Annons

Modellen är 34 år, frisk och i god form, och projicerar en fantastisk personlighet framför kameran. Annonsören kräver att alla modeller som gör uppdrag för deras klädmärken är dokumenterat fysiskt friska, vilket självklart också gällde i hennes fall, återger RO Zaras yttrande.

Modeföretaget lyfter också fram att den aktuella modellen är känd för sitt arbete för jämlikhet och att främja lika rättigheter mellan kvinnor och män, vilket ska ha bidragit till att Zara valde att anlita henne.

"Framställs som extremt smal"

Reklamombudmannens opinionsnämnd, Ron, understryker att de inte lägger någon värdering i hur modellen ser ut i verkligheten. Däremot anser nämnden att det sätt modellen har framställts på gör att hon ser för smal ut. Därför fälls Zara för den anmälda reklamen.

Nämnden finner att helhetsintrycket, med hänsyn till klädsel, uttryck och poser, gör att kvinnan framställs som extremt smal. Eftersom avbildandet av extremt smala kroppar i reklam bidrar till ett ideal som är skadligt att sträva efter, finner nämnden att annonsören genom den aktuella framställningen inte tar ett socialt och yrkesmässigt ansvar.

Så sent som förra året fälldes Zara för ett närmast identiskt övertramp. Då kom RO fram till att företagets modell såg för smal ut på ett antal bilder, trots att hon enligt Zara hade genomgått godkända hälsokontroller.

LÄS ÄVEN: Modell såg för smal ut - nu fälls e-handlaren

Annons