Genom att centralisera majoriteten av returhanteringen i Borås förväntar sig Nelly en snabbare hanteringsprocess som i sin tur leder till snabbare återbetalningar till kunderna.
Bolaget understryker dock att en mindre andel av returerna, från marknader där det geografiskt är fördelaktigt för att minimera transporter och ledtider, fortsatt kan hanteras via externa returcenter.
Förutom den förbättrade kundupplevelsen och effektiviseringen pekar Nelly även på miljömässiga fördelar med beslutet. Genom att flytta hanteringen till Borås minskar transportsträckorna avsevärt, vilket bidrar till reducerade utsläpp av växthusgaser.
Samarbetet med Boomerang Distribution har fungerat mycket bra, men att hantera processen internt ger oss avsevärt bättre kontroll. Vi hoppas att detta bland annat ska göra det möjligt att snabbare identifiera och åtgärda orsaker till returer, säger Erika Johansson.
Implementeringen av den nya returhanteringsmodellen kommer att ske stegvis och beräknas vara slutförd i slutet av det tredje kvartalet. Nelly ser fram emot de positiva effekter förändringen kommer att medföra för både kunder och bolagets verksamhet.