E-handlarens succé i det dolda – rusar över 20 miljoner: ”Ny värld”

"Vi måste jobba extra hårt för att ha en chans".

E-handeln är så mycket mer än bara försäljning av produkter till konsumenter, något som ofta glöms bort i medierapporteringen. Det finns även blomstrande bolag, som valt en helt annan nisch. Ett av dessa är Boxicon, som säljer fastighetsboxar, tidningshållare och tillbehör.

De har flugit fram i en rasande takt, mycket tack vare e-handelssajten fastighetsboxbutiken.se. Bolaget grundades 2019 av Olle Årman och Magdalena Sevelin, som har lång erfarenhet från branschen.

Annons

Som delägare redan från start hade vi med företagsgrupp av producerande bolag i Västervik för att bygga en gedigen och stark grund med kvalitet i fokus, säger Olle Årman, vd och medgrundare, till Ehandel.

Vilka är primärt era kunder?

Våra kunder är i första hand entreprenörer, som köper fastighetsboxar i samband med nyproduktion av flerbostadshus. Vi levererar också till samfälligheter, bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och återförsäljare.

Och det Västerviksbaserade bolaget har vuxit så det knakar. Miljonerna har rullat in i en strid ström och än så länge finns det ingen hejd på tillväxten.

Första året omsatte Boxicon 5,5 miljoner kronor. Året efter mer än dubblade vi försäljningen till 11,8 miljoner. Och vi kommer vårt tredje år att dubbla omsättningen igen och landa ett stycke över 20 miljoner, med hjälp av e-handelssajten fastighetsboxbutiken.se.

Vad har ni gjort rent praktiskt för att lyckas växa så snabbt?

Nyckeln till vår goda tillväxt i en traditionell bransch är vår tekniska innovation som ger en produkt till ett bra pris, kombinerat med hög kvalitet. Den lokala produktionen, smarta logistiken och de genomtänkta materialvalen ger lägre klimatpåverkan och säkra leveranser, något som blir allt viktigare i byggbranschen.

Till skillnad från många snabbväxare levererar också Boxicon svarta siffror på sista raden. Något som varit högt upp på agendan från start.

Annons

Vi har från början aktivt valt att leverera med lönsamhet. Jag skulle säga att lönsamheten har satt sig i väggarna. Vi är duktiga på att hålla nere våra kostnader och har ytterst lite problem med våra produkter. Det tillsammans med en väl genomtänkt logistik gör att vi kan kombinera lönsamhet och tillväxt.

"Med god marginal vår största utmaning"

Trots framgångarna möter dock bolaget en rad utmaningar. Inte minst vad gäller att konkurrera med mer etablerade aktörer i branschen.

Vi jobbar i en traditionell bransch. Receptet till ett hus, ritningar och hur det ska byggas, sätts ofta långt innan vi får vara med att lämna pris på fastighetsboxar. Det gör att andra, äldre, varumärken är med i underlagen och prioriteras. Vi måste jobba extra hårt för att ha en chans att få vara med att leverera. Jag skulle säga att det är vår med god marginal största utmaning.

Vad är den långsiktiga målsättningen för Boxicon?

Målet är att bli den största leverantören av fastighetsboxar och digitala fastighetsboxar i Sverige. En viktig del i den målsättningen är vår satsning är vår webbshop.

Fastighetsboxbutiken kommer alltså att bli en nyckelspelare för bolaget på den fortsatta resan, när man ska vara med och modernisera branschen för framtiden.

Vi själva, och samma för våra kunder, hanterar allt större del av inköpen via internet och digitala butiker. Det är viktigt att vi både är tidigt ute, men också att vi lär oss hantverket att bygga en digital distribution. Även om produkten är densamma, är det en helt ny värld att jobba på webben, säger Olle Årman och avslutar:

Sen måste jag säga att vi faktiskt tycker att det vi gör är riktigt kul. Så en del av målsättning är att ha ett kul och utvecklande jobb och glada kunder.

Annons