ANNONS

E-handlarna laddar för bröllops-comeback: "Mer än fördubblar omsättningen"

Markus Nilsson, Victor Halvarsson och Johan Kromer

"Har stundtals fått jobba helger för att hinna med".

ANNONS

Under pandemiåret 2020 gick de flesta branscher på knäna, och inte minst fest- och bröllopshandlarna. När restriktionerna begränsade samhället sattes även många drömmar och framtidsplaner på paus.

Något som bland annat märktes av var att vi i Sverige nådde det lägsta antalet vigslar sedan 2005 i fjol, enligt siffror från Statistiska centralbyrån. Så när flera coronarestriktioner hävdes ett år senare, den 1 juli 2021, och 50 deltagare tilläts på bröllopsfester utan anvisade sittplatser - kom hoppet tillbaka till människorna och bröllopsbranschen.

Många brudpar som avvaktade med bröllop under 2020 slog till direkt, säger Anna Löfgren, vd och grundare av bröllopskoordineringsföretaget Lilly's Delight, till SvD. Hon berättar att brudpar kom i slutet av juli och bad om hjälp inför sina spontanbröllop i augusti.

Glädjen var stor när restriktionerna lättade, men det visade sig att det fortfarande var långt ifrån alla väntande par som sprang till rådhuset för en vigsel. Skatteverket förväntade sig nämligen en ökning i antalet hindersprövningar i sommar, men så blev inte fallet. I juni månad kom det till och med in några tusen färre ansökningar i år, än under pandemin.

Det är fortfarande folk som gifter sig, men det har inte svängt ännu. De som vill ha stora fester och mycket folk väntar nog tills pandemin är över skulle jag tro, säger Ingegerd Widell, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, till tidningen.

Och när Ehandel lägger örat mot marken märker vi att handlarna inte heller ser den ökningen som man hade hoppats på.

Bröllopen har ju ökat mycket jämfört med föregående år, men de är fortfarande ner 30 procent jämfört med ett vanligt år enligt senaste statistiken från SCB, äger Victor Halvarsson, vd och grundare på Vanbrunn, till Ehandel.

Han tillägger dock att efterfrågan på vigsel- och förlovningsringar hos just Vanbruun har rullat på bra.

Eftersom vi arbetar väldigt lean har vi inget lager som sätter gränser för oss, men vår produktion har stundtals fått jobba helger för att hinna med! Vi har dock ökat i en bra takt i år och ser ut att växa med mellan 50 och 60 procent på helårsbasis, och siktar på att landa på omkring 100 miljoner kronor i omsättning jämfört med 2020, säger Victor Halvarsson.

Modeföretaget Ellos har ett sortiment av bröllopsklänningar under det egna varumärket Joelle, samt en avdelning med klänningar som passar brudens tärnor och bröllopsgästerna. Och även Ellos vittnar om en ökad efterfrågan.

Kollektionerna från Joelle har fått ett fantastiskt gensvar och bröllopsklänningarna har blivit slutsålda snabbt. Vi känner definitivt av ett ökat intresse från våra kunder och vi mer än fördubblar omsättningen från förra säsongen, säger Johan Kromer, sortimentschef på Ellos.

Men den nischade bröllopsbutiken Anina Brud & Festspecialisten i Helsingborg, som även driver e-handel, menar att man inte har sett någon lovande tillväxt eller särskilt ökad efterfrågan ännu.

Någon boom vill jag inte påstå att vi har haft, men vi har sett en liten ökning och mer en förhoppning sedan den 1 juni då det lättades en del restriktioner, säger vd:n Markus Nilsson.

Sedan restriktionerna släpptes så har vi under sommaren tagit emot en hel del som "passar på " att gifta sig medan man kan vara ute med ett lite större sällskap, och oftast med väldigt kort varsel. Men jag kan inte påstå att det är någon boom - om man inte jämför med januari som normalt sett är branschens bästa månad omsättningsmässigt, men som i år föll med hela 70 procent.

Hur har sommarmånaderna sett ut? 

Juni, juli och augusti har vi hållit förra årets siffror, men varken plus eller minus. Om man jämför med ett normalt år så ligger vi dock fortfarande på förlust i omsättning, med cirka 50 procent, säger Markus och tillägger:

Lagren ekar dock inte tomma, då vi som aktörer sedan 1967 har väldigt goda relationer med våra leverantörer som också har haft det kämpigt under året.

Markus ser dock ett ljus i tunneln, men menar att det fortfarande är en bit kvar innan vi når dit.

Vi har märkt att kunder, tidigare än normalt, planerar och visar intresse för bröllop 2022. Så då hoppas vi på en bra försäljning, säger han.

Och i somras såg Anna Löfgren samma trend. Hon har upplevt ett ökat intresse för att komma och prova brudklänningar.

Det är en liten trendmätare för då vet vi att alla som kommer och provar ska gifta sig någon gång under nästa år, säger Anna.

Hon tillägger även att många festlokaler runt om i Sverige redan är uppbokade nästa sommar, vilket tyder på att bröllopsbranschen kan vara tillbaka på samma nivåer som innan pandemin nästa år. Något som många branschkollegor säkert hoppas på kommer hända.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se