E-handlarna positiva kring framtiden – går all-in på AI

"Ett rejält försprång till sina konkurrenter".

Prisjämförelsesajten Pricerunner har idag släppt sin rapport E-handlarindex för Q1 2023. En rapport som bygger på intervjuer med ett hundratal e-handlare och som alltså ämnar att ta pulsen på branschen. Så hur mås det där ute i lagerstugorna?

Totalt hamnar index på 50,95 under årets första kvartal, det vill säga mer eller mindre samma nivå som index legat på sedan början av 2022. Trots de bistra tongångarna har framtidstron hos e-handlarna vänt uppåt för första gången sedan slutet av 2021, när hårda covid-restriktioner ledde till att nätshoppingen blomstrade, skriver Pricerunner.

Annons

Det är alltså positiva tongångar trots omvärldsklimatet. Faktum är att många tror att deras försäljning kommer att öka framöver.

Under första kvartalet av 2023 bedömer 44 procent av e-handlarna att deras onlineförsäljning kommer gå bra eller mycket bra under de kommande 12 månaderna.

Pricerunner passade även på att ta tempen på e-handlarnas inställning till AI, ett område som exploderat den senaste tiden. Så vad tycker e-handlarna om AI?

När e-handlarna får frågan om de utforskat möjligheterna att använda artificiell intelligens i sin verksamhet svarar nästan hälften att de redan har, eller ser möjligheterna att implementera AI i sin verksamhet, och en tredjedel är intresserade av att utreda möjligheterna framöver, skriver jämförelsetjänsten.

Hela 21 procent svarade att de redan implementerat AI i sin verksamhet.

AI-tekniken går framåt med stormsteg, och de aktörer som använder artificiell intelligens på rätt sätt kan skaffa sig ett rejält försprång till sina konkurrenter, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Annons