E-handlarna spår utebliven tillväxt – och dessa branscher går bäst

“Möter osäker marknad med proaktiva medel”.

Betalbolaget Svea släppte idag sin senaste e-handelsindikator som bland annat kikar på näthandlarnas utsikter under sommaren. Under förra veckan fick vi en drös med kvartalsrapporter, från Q2, som visade på ett tufft klimat inom e-handeln. Och detta reflekteras också i Sveas undersökning, som tagit tempen på 539 e-handelsföretag.

E-handlarna ser inte oväntat lite mer försiktigt på framtiden. Sex av tio svarade dock att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Men om vi får tro kvartalsrapporterna från förra veckan så verkar det främst vara lönsamheten som tagit en smäll hos många.

Annons

Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten, meddelar Svea.

Det finns dock en ljusglimt i Sveas undersökning och det är att e-handlarna inte verkar sitta ner och ta smällen utan en fajt. Majoriteten säger nämligen att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel för att klara sommarens utmaningar. En tredjedel säger att de kommer satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring.

E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.

Var femte e-handlare tror samtidigt på en stark tillväxt i sommar. Vilket förstås kan bero på vilken branschen man är i. E-handlarna har fått förutspå vilka kategorier som kommer att gå bäst under sommarperioden.

Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar, enligt e-handlarnas prognos:

  1. Byggvaror och trädgård (29%)
  2. Sport och fritid (22%)
  3. Livsmedel (10%)
  4. Kläder och skor (7%)
  5. Skönhet och hälsa (5%)

Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni och 6 juli 2022.

Annons