E-handlarna superoptimistiska inför framtiden: ”En hög nivå”

Nya konsumentbeteenden får branschen att jubla.

Vaccineringen är i full gång och handeln börjar vädra morgonluft även om endel osäkerhet fortfarande hänger i luften. Det konstaterar Svensk Handel i samband med den senaste Handelsbarometern, som mäter handlarnas förväntningar på försälijning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna.

Framtidstron ökar inte minst i sällanköpsvaruhandeln i butik, som ökar med 8,9 enheter till index 95,5. Det är dock fortfarande en bit under den neutrala nivån som är 100.

Annons

Hoppet återvänder i takt med vaccinationerna. Över 2,3 miljoner vaccinationer har nu genomförts i Sverige. Men trots en uppgång i Framtidsindikatorn vågar inte butikshandlarna vara allt för optimistiska, då framtiden fortsatt är oviss, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Även partihandeln ser en ljusning och framtidsindikatorn stiger med 7,8 enheter till index 99,0 i den branschen.

Det är glädjande att partihandeln, som också drabbats hårt av pandemin under året som gått, nu ser lite ljusare på framtiden. Butikernas återhämtning speglas i leverantörernas framtidstro, säger Karin Johansson.

E-handlarna då? Jo, de är såklart fortsatt optimistiska. E-handeln har ju varit den stora vinnaren under pandemin och mycket tyder på att tillväxten kommer att fortsätta frodas i branschen. I framtidsindikatorn för e-handeln ökar man med 3,3 enheter och landar på 117,2. Alltså ett rejält kliv över den neutrala nivån och övriga branscher.

E-handelns framtidsoptimism ser ut att stabilisera sig på en hög nivå och det finns en betydligt starkare framtidstro än i detaljhandeln. Det är tydligt att pandemin har fört med sig förändrade beteendemönster som gjort att allt fler söker sig till e-handeln, avslutar Karin Johansson.

Annons