Helgspecial: E-handlarna talar ut: Så valde vi plattform

Vi listar alla svar.

Vilken är den populäraste e-handelsplattformen? Och hur resonerar e-handlare när de ska välja en viss plattform? Det undrar säkert en del, och däribland vi på Ehandel också. Så vi kontaktade en massa svenska e-handlare. Stora som små.

Svaren började regna in ganska fort och många uttryckte att de ser fram emot en sådan artikel. Det tog inte lång tid förrän vi satt på ganska många svar. Så nu har vi satt ihop en sammanställning.

Annons

Det är dock svårt att dra slutsatsen vilken plattform som är den mest populära, eftersom vi inte kontaktade alla Sveriges e-handlare. Men vi kan i alla fall dämpa vår nyfikenhet en del genom nedan listade svar.

Vi har fått in svar från totalt 39 svenska e-handlare, och en plattform som verkligen står ut är WooCommerce. 18 procent av dem som vi har kommit i kontakt med uppgav att de använder sig av just den e-handelsplattformen. Det som dessa e-handledare har gemensamt är att de alla omsätter under 50 miljoner kronor.

Vi stod och tvekade lite mellan framför allt Shopify och WooCommerce, men vi valde till slut WooCommerce baserat på den höga grad av möjligheter att skräddarsy plattformen efter egna behov. Det var det som vi har varit i behov av, eftersom vi trots en till synes ganska enkel produkt, har skapligt komplexa produktstrukturer. Det har absolut funnits fördelar med den här plattformen, men jag är inte säker på att vi hade gjort om samma val med den kunskap vi har idag, säger Mathilda Wibom Westerberg, grundare av Juniper, till Ehandel.

Vi valde WordPress redan från bolagets start och har varit nöjda sedan dess. Vi valde WooCommerce då det är en välkänd plattform som har många färdiga integrationer med andra parter såsom fraktlösningar och betalningar samt färdiga teman. Den har också ett enkelt användarsystem som gör att vi har kunnat sköta driften och utveckling inhouse. Kostnadsmässigt ligger den också bra i pris då själva plattformen i sig är gratis, säger Johan Forsberg, grundare av Ciszere.

Men flest bolag, totalt 25 procent, uppgav att de använder sig av egenbyggda plattformar. Här finner vi två gemensamma faktorer; miljardomsättning och lång historia. Alla förutom två bolag omsätter mellan 1 till 20 miljarder kronor. Men alla har varit med i spelet i ungefär 15 till 20 år.

Vår plattform är hemmabyggd! Kort svar: För att vi kunde. Lite längre svar: När vi formades, back in the early days som den pionjär vi ju är, så fanns inte den uppsjö av alternativ det finns idag och brist på bra alternativ ihop med kompetens och då bygger man själv, säger Johan Norin, marknadschef på Coolstuff.

Idag har vi en egen utvecklad arkitektur. 2017 släppte vi Episerver, det var en onödig licenskostnad och mötte ej upp till kraven för flexibilitet och speed, säger Johan Lidemark, ansvarig för e-handeln på Intersport.

Vi är mitt i ett arbete där vi förnyar vår plattform och är i full gång med att fasa över all verksamhet. Den nya plattformen har vårt utvecklingsteam utvecklat internt. Den största fördelen med en egen plattform är att vi själva har full kontroll över utvecklingen och innovationstakten. Vi styr de flesta delar av systemet helt på egen hand och behöver inte förlita oss på att en tredje part ska utveckla ett specifikt område. För oss är det nödvändigt att utveckla och bygga själva. Det är en enorm fördel, både tekniskt och kommersiellt, säger Martin Hultman, utvecklingschef på CDON.

Annons

Vi använder en egenutvecklad plattform. Vi har hållit på med e-handel innan det egentligen fanns några vettiga e-handelsplattformar att utgå från, sen gillar vi att inte vara begränsade av någon extern part. Vi vill kunna styra utvecklingen själva, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Förutom WooCommerce och egenprogrammerade e-handelssystem nämns även följande e-handelsplattformar av företagen som svarar; Shopify, Quickbutik, Intershop, Easyfy, Storm Commerce, Wikinggruppen, Episerver Commerce, Magento, Abicart, Litium, Kodmyran, Askås, Prestashop, Centra och Jetshop.

På tredjeplats över de plattformar som flest tillfrågade e-handlare använder kom Episerver, representerat hos nära 10 procent. Bolagen i den här gruppen ligger på en omsättning mellan 1 och 10 miljarder kronor.

När vi bytte plattform 2013 ansåg vi att snabbhet och mobilanpassning var väldigt viktigt för oss. Då tyckte vi att Episerver stack ut på just de punkterna. Sen trodde vi på plattformen långsiktigt, det var viktigt för oss, säger Rickard Lyko, vd på Lyko.

Vi använder Episerver Commerce som e-handelsplattform med Microsoft Azure som cloud host och Microsoft Navision som ERP. Vi bytte till Episerver från Magento i slutet av 2017. Vår tekniska setup är en extremt viktig fråga för oss och vi utvärderar och optimerar löpande för att säkerställa att våra system står pall för vår kraftiga tillväxt, säger Björn Bergström, Chief Growth Officer på NA-KD.

Något som är återkommande, oavsett val av e-handelsplattform, är att företagen värderar flexibilitet och möjlighet till utveckling högt. Man vill kunna skräddarsy sin sajt och alla funktioner i takt med att trender och behov förändras på marknaden. Så vilken är egentligen den bästa om de flesta företagen har samma krav men väljer helt olika lösningar? Det kommer nog få förbli en filosofisk fråga.

Vi använder Centra som ERP och transaktionell motor för e-handeln, det är en headless-lösning som jobbar med API:er till front-end som är byggd i React med många olika mikrotjänster. Vi valde Centra för att deras plattform är specielicerad på brands samt för att det är en headless-lösning. Centra har också två ben i sin plattform med en B2B-del (wholesale) och en B2C, det var också viktigt eftersom vi vill kunna erbjuda våra B2B-kunder en digital inköpsprocess, säger Joachim Lindström, vd på iDeal of Sweden.

Vi kör på Litiums heltäckande lösning med bland annat bra PIM och CMS, samtidigt som det går att skräddarsy och bygga ut vid behov. Detta tillsammans med bra support och ett modernt ramverk (.NET MVC) gör att det passar e-handelns snabbrörlighet mycket bra, säger Marcus Johansson, tillförordnad vd på Nordicfeel och Eleven.

Efter att ha användet Magento som plattform fram till 2015, insåg vi att Magento hade svårt att svara upp mot de specifika krav och funktioner som vi önskade för att kunna matcha köpmönstret av nikotinprodukter online. I syfte att öka prestanda, SEO samt möjligheten att skräddarsy funktionalitet gick vi över till en egen plattform, Haypp Core som är en specialanpassad version av plattformen Easyfy Ecommerce. Bytet ledde till en kraftig ökning i försäljning och prestanda och det är den plattform på vilken vi därefter har vidareutvecklat verksamheten och expanderat med till nya marknader, säger Janne Kalian, CTO på Snusbolaget.

Quickbutik har bra pris för allt man får. Det känns säkert med en hyrlösning där de fixar snabbt när något ligger nere. Att man själv kan koda gör att den blir mer flexibel. Vi har gjort om en hel del för att plattformen ska passa oss bättre. Det enda vi saknar just nu, som är en ganska stor sak för oss, är möjlighet att få ut bra statistik, säger Katarina Andersson, grundare av Yogia.

Här kommer listan på alla e-handlare som vi har varit i kontakt med:

FöretagPlattform
ApohemMagento
ApoteaEgen
BatteribrevWooCommerce
BGAKodmyrans Shop4sale
Bon VoyShopify
BooztEgen
CDONEgen
CiszereWooCommerce
CitygrossEpiserver
CoolstuffEgen
DesenioAskås
EldstickanWooCommerce
EstroePrestashop
Henri LloydCentra
iDeal of SwedenCentra
India PiercingAbicart
InetEgen
IntersportEgen
JuniperWooCommerce
Kjell & companyEpiserver
Kronans ApotekEgen
LagerhausJetshop
Lin LivingWooCommerce
LykoEpiserver
MedsEasyfy
NAKDEpiserver
Newbie PrintAbicart
Nordicfeel & ElevenLitium
Norra OutdoorWooCommerce
OrganistaShopify
OutnorthEgen
PartykungenEgen
Poster storeWikinggruppen
Royal DesignStorm Commerce
SnusbolagetEasyfy
The Birth PosterWooCommerce
TraderaEgen
YogiaQuickbutik
ÅhlénsIntershop

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!