E-handlarna uppfyller inte nya EU-kraven – 100 fel på startsidan

"Ökad tillgänglighet blir bättre för alla".

E-handeln måste bli mer tillgänglig, enligt ett EU-direktiv. Om tre år, alltså 2025, ska kraven vara uppfyllda.

Det innebär att det ska finnas hjälpmedel för personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Det kan röra sig om allt från tydliga kontrastskillnader mellan text, objekt och bakgrund till att bilder, länkar och innehåll kan presenteras på ett begripligt sätt och på olika språk.

Annons

Nu har Optimizely, tillsammans med partnern Authority, testat hur väl några av Sveriges största e-handlare uppfyller kraven utifrån EU:s tillgänglighetsdirektiv. Facit: samtliga drogs med fel och brister. Hela nio av 15 testade sajter har över 100 fel redan på startsidan, och 14 av 15 har mer än 8 brister på densamma.

Om vi utgår från de användare som har störst behov så skapar vi en lösning som fungerar för alla användare. Ökad tillgänglighet blir bättre för alla, oavsett förmåga. Om du står på en skakig buss och håller i dig med en hand och skapar en beställning, har du samma behov och utmaningar som någon med en motorisk nedsättning. Det finns därför all anledning att förhålla sig redan nu till de nya kraven, säger Anders Beinhoff på Authority, i ett uttalande.

Till historien hör förstås att Optimizely och Authority själva säljer tjänster som ska kunna öka tillgängligheten. Och att e-handlarna fortfarande har några år på sig att åtgärda fel och brister för att kunna leva upp till kraven. Men de verkar ändå ha en del att få ordning på, för att nå de potentiella kunder som i dag har svårt att handla i deras webbutiker.

Det bjuds också på några tips och tricks på hur man själv kan göra för att åtgärda dem.

Många av de brister som finns på de testade webbplatserna är av en teknisk karaktär, till exempel uppmärkning av olika ytor i gränssnittet. Men det finns även arbete som kan åtgärdas av redaktörerna och innehållsproducenter. Exempel på det är att beskriva syfte och innehåll i det som kommuniceras med bilder, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.

Sajterna som testades:
cdon.se
ellos.se
boozt.com
adlibris.com
dustinhome.se
ica.se
mathem.se
coop.se
hemkop.se
willys.se
apoteket.se
kronansapotek.se
apotea.se
meds.se
apotekhjartat.se
Källa: Optimizely

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!